ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gölstugruvan  (läst 936 gånger)

2004-10-02, 14:51
läst 936 gånger

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Hejsan
När jag läste om mina rötter i domboken, Oppunda HR 1826 var det en dräng som arbetat i Gölstugugrufwan, troligen ligger den i eller nära Stora Malms fs. är det någon som känner till något om det var en gruva där eller, om finns det några uppgifter att hitta om gruvan?
Samuel
 
 
Inlägget flyttat 9 mars 2009 från Allmänt: Gölstugugrufwan.
Camilla Eriksson, moderator

2004-10-02, 23:56
Svar #1

Utloggad Johan Anell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 23:05
    • Visa profil
Hej Samuel!
 
Gölstugruvan, som har varit gruva, ligger i Floda församling, direkt norr om Stora Malm.
 
 
Inlägget flyttat 9 mars 2009 från Allmänt: Gölstugugrufwan.
Camilla Eriksson, moderator

2005-01-03, 23:39
Svar #2

Alf Johnson

Hej Samuel!
Jag besökte Gölstugruvan som ligger inte långt från Floda för några år sedan. Gruvhålen är väl bevarade i ett parkliknande område med en friluftsteater. Det är väl värt att besöka gruvan.  
Eric Lind som är en förfader till mig arbetade där fram till 1826. Han var även soldat. Arbetarna fick hålla facklor i munnen när dom klättrade på stegar ner i gruvhålen. Avlöningslistor finns bevarade.  
Skulle det slumpa sig så att det är samma förfader vi har vore det av stort intresse att du hör av dig.
Tack
Alf Johnson
 
 
Inlägget flyttat 9 mars 2009 från Allmänt: Gölstugugrufwan.
Camilla Eriksson, moderator

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna