ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gärshagen  (läst 442 gånger)

2005-06-28, 22:11
läst 442 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Gershagen i Västerljung, finns det en plats som heter/hetat så? I början av oktober 1845, ser ut som 2/10 i FB, föds Anna Lovisa Jonsdotter, dotter till Jonas Andersson och Anna Catharina Ersdotter. Jag tolkar gårdsnamnet som Gershagen och har sökt efter det på Lantmäteriets kartsök på internet och i Svenska ortnamn 1999, men får ingen träff vid någon av sökningarna.
 
Det skulle vara roligt att veta var hon föddes, då hon var min farmors styvmor.
 
Mvh
Ingegerd

2005-06-28, 22:38
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Ingegerd!
 
Det fanns ett Gärshagen i Västerljung, och det är troligen det som avses.  
 
www.sofi.se har ett underbart ortsnamnsregister på sin hemsida som är till stor hjälp vid sådana här fall.  
 
Var i Västerljung det däremot låg vet jag inte.
 
Bernt Bergkvist

2005-06-28, 22:57
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för tipset, Bernt! Inte tänkte jag på att kolla alternativ stavning. Jag får titta på sofi.se också, den hemsidan har jag aldrig varit inne på, men jag har hört talas om den.
 
Mvh
Ingegerd

2005-06-29, 00:23
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ännu en alternativ stavning, och jag hittade platsen, Järshagen, som ligger nära Gisekvarns fritidshusområde.
 
Jag borde ha lärt mig vid det här laget att stavning förändras.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna