ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06  (läst 1663 gånger)

2002-10-24, 16:01
läst 1663 gånger

cecilia

Hej
Vet någon vad Di står för i Södermanland.
Kan det stå för beteckning för Södermanland?

2002-10-24, 16:52
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Cecilia! Bokstaven D betecknar Södermanlands län.  
 
Bengt

2002-11-01, 09:37
Svar #2

Ing-Brith Engelbrekt

Hej. Är det någon som vet var Hula i Södermanland låg eller om det finns kvar,kanske det bytt namn. Vet inte i vilken socken det låg,men tror att det ska vara en gård. Har en i min släktforskning som 1858 tog flyttningsbetyg till Hula i Södermanland. Han var dräng,så därav tror jag att det måste vara någonslags gård. Han kom från Stenberga i Småland och flyttade tillbaka till Alseda efter detta.Han hette Carl Johan Gustavsson, född på slottshäktet i Jönköping den 8/5 1838.
 
Häls. Ing-Brith

2002-11-01, 14:24
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Det kan inte vara en felläsning av Hölö, en socken mellan Södertälje och Trosa.
Vid flyttning brukar oftast inflyttningssocken anges. Möjligen någon välkänd herrgård, slott eller tätort.

2002-11-01, 14:39
Svar #4

Utloggad Hans Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-06-09, 12:16
    • Visa profil
Det kan också vara Kjula socken.

2002-11-02, 11:04
Svar #5

Ing-Brith Engelbrekt

Har haft inne orginalboken i Vadstena för att se om det stavades så,och även har personalen där tittat på det,men man kan ju aldrig vara så säker.Många gånger skrev ju prästerna fel,kanske på grund av att de inte visste hur det stavades,utan de skrev som de tyckte det lät när det uttalades.
Ing-Btith

2002-12-30, 12:58
Svar #6

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Jag undrarr bara om någon vet var man kan få tag på en karta som visar alla gamla bruk i Sverige. Jag har en massa smeder och valloner spridda över landet och det vore intressant att se de exakta platserna på kartan... Någon som vet?
Mvh Niklas
 
Denna fråga ställd och (delvis) besvarad under avdelningen Länktips.. /Anbytarvärden

2003-01-26, 17:05
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Jag har en Stina Lotta Persdotter född 18030110 i Torglund. Var kan jag hitta detta?
 
Hon gifter sig 1822 med Olof Persson f 18020619 i Toresund.
 
mvh
Lena

2003-02-09, 14:20
Svar #8

christer andersson

är det någon som vet vad torpet som ligger intill gamla E4 vid stora johans heter det torpet som ligger i backen PÅ vänster sida efter Bögeltorp
även huset på höger sida på höjden( Östergårn)
men det stämmer inte,heter alla Skjulshammar???

2003-02-09, 17:49
Svar #9

Christina Holmér-Gunnerfält

Var någonstans är du på gamla E4? Nära Nyköping eller? Din fråga är mycket oklar. Precisera mer var så kanske någon kan hjälpa dig.

2003-02-11, 10:03
Svar #10

Camilla Eriksson

Hej Christer!
 
Jag kan inte svara direkt på din fråga, men kan ändå upplysa dig om att du rör dig i Lunda socken. Byn i fråga heter för övrigt Kjulshammar.
 
Mvh
Camilla Eriksson

2003-02-15, 14:37
Svar #11

christer andersson

Lunda (D)
är det någon som vet vad torpet som ligger på v sida gamla e4 efter Bögeltorp vid (stora joans)
även torpet på h sida på höjden kallat Östergården men det verkar inte stämma,eller är detKjulshammar alltihop.min mm f har bott i huset på v sida.
mvh christer

2003-04-24, 19:42
Svar #12

Christer Germerud

Födelseförs: Årdala Nyk. l.  
Var ska jag leta efter denna plats...S.t Nicolai eller Alla Helgona? Kanske någon helt annan stans?
Hoppas att någon forskare i sörmland kan hjälpa mig.

2003-04-24, 20:24
Svar #13

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Christer!
 
Årdala är en egen församling. Se Socknar under Södermanland.
 
Bernt Bergkvist

2003-04-24, 20:47
Svar #14

Christer Germerud


2003-06-17, 21:04
Svar #15

Harry Holm

Hej,
 
På Söderskivan finns ett antal personer vars födelseort sägs vara Wiby, Södermanlands län.
Vad kan detta Wiby vara?

2003-06-18, 23:23
Svar #16

Ingegerd Johansson

Hej Harry!
Jag har just varit inne på Lantmäteriets kartsök och funnit fem platser med namnet Viby i Södermanland, däremot ingen med stavningen Wiby.
De fem platserna Viby ligger i:
Eskilstuna kommun, väster om Kjula,
Flens kommun, östra utkanten söder om vägen mellan Bettna och Husby-Oppunda,
Gnesta kommun, i närheten av Vänga i Björnlunda socken,
Nyköpings kommun, bortom Uvsta i Spelviks socken
(där var farfar dräng på 1880-talet!),
Strängnäs kommun, på Fogdön, sydost om Helgarö kyrka.
Socknarna du får leta i är Kjula, Bettna, Björnlunda, Spelvik och Helgarö (kanske Fogdö).
Lycka till med de fortsatta efterforskningarna!
Mvh Ingegerd Johansson

2003-11-08, 11:29
Svar #17

Utloggad Staffan Hesselbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 933
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 20:14
    • Visa profil
Hej
Carl Gustaf Ner?n f 1857 L. Mellösa Nyk. l.
ligger den här platsen i Södermanland.  
Han var min frus morfars farfar.
Hälsningar
Staffan Hesselbäck

2003-11-08, 15:32
Svar #18

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Staffan.
 
Ja, Mellösa är en socken i Södermanland, norr om Flen. För att skilja det från (Stora) Mellösa i Närke, kallas det ofta Lilla Mellösa.
 
Per Thorsell.

2003-12-05, 17:17
Svar #19

Björn Blom (Nalleb)

Hej!
Jag forskar i Lästringe socken. Skräddaren Carl Erik Spångberg var född i Lästringe 1837. Han gifte sig med Jenny Beata Johansdotter född i Kulltorps fs 1852. Jag finner inget Kulltorp fs i Södermanland men väl i Småland. Har det funnits någon Kulltorps som sammanlagts med annan fs i Södermanland?

2003-12-05, 23:50
Svar #20

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Björn!
 
Det finns ingen annan socken som heter Kulltorp annat än i Jönköpings län. Om det verkligen står Kulltorps fs måste det vara detta som gäller. Annars finns det flera byar som heter Kulltorp i socknarna intill men då borde det ha stått sockennamnet också.
 
Det är ganska vanligt att det kommer folk från Småland till Södermanland och tar tjänst där.
 
Hälsningar
Stig Geber

2004-02-05, 15:57
Svar #21

Malin Ericson

Råda i Stockholms län sökes!
 
Enligt Söderskivan ska min ffff vara född i Råda, Stockholms län. Jag har kollat Sockensök, Gula sidorna och Svenska kyrkans sida och bara hittat Råda i Värmland, Skaraborg och Göteborg.
 
Någon som känner till en plats vid namn Råda eller liknande?
 
Hjälp!

2004-02-05, 19:19
Svar #22

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Malin, är det säkert att det är Råda. Det finns en del platser runt om i länet med som börjar med Råd.... Kolla på http://www.lantmateriet.se/ksindex.htm och i sökrutan anger du Råd, i sökalternativ väljer du Börjar med, i urval väljer du Stockholms län.
Kanske en hjälp(?)
 
//Peppe

2004-02-05, 21:44
Svar #23

Malin Ericson

Tack Peppe,
 
Jag nosade rätt på Lantmäteriet strax efter att jag skrev inlägget, och försökte med både Rå* och Ro*. No luck. Jag får söka honom i Värmland och Skaraborg -- det finns andra, motstridiga uppgifter som placerar honom där.
 
Men om någon kommer på en Råda i Stockholmstrakten är jag förstås fortfarande intresserad!

2004-02-05, 22:32
Svar #24

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har också sökt Råda i Stockholms län, utan att finna något. Dock finns i Stockholms län både Rådala och Rådalen, men det är inga församlingar. Söderskivans uppgifter är ju direkt hämtade ur Rotemansarkivet och, tyvärr, är uppgifter som denna inte alltid helt korrekta. Jag har vid flera tillfällen upptäckt fel länsangivelser på Söderskivan. Uppgifterna på Söderskivan är, såvitt jag vet, tagna direkt från Rotemansarkivets mantalsböcker och har ej genomgått någon tvätt med avsikt att rätta sådana här eventuella felaktigheter.

2004-02-06, 00:32
Svar #25

Malin Ericson

Intressant, Tord!
 
Man undrar ju hur uppgifterna har blivit så konsekvent fel i Söders rotemansarkiv. I den enda posten om ffff på Kungsholmen står det nämligen något annat, som förvirrar saken ytterligare.
 
Jag har i alla fall lagt ut en förfrågan på en av Rådorna i Värmland och hoppas på det!

2004-02-06, 03:15
Svar #26

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Att säga att uppgifterna har blivit så konsekvent fel är väl att ta i en smula. Alla källor innehåller tyvärr en del fel. Man måste trots allt betänka att hade aldrig rotemannainstitutionen inrättats hade det sannolikt blivit mycket, mycket värre. Prästerskapet klarade inte av att hålla reda på folk i det (i varje fall på Södermalm) överbefolkade Stockholm, kyrkobokföringen började spåra ur. Många saknade vad vi idag kallar fast bostad. Man flyttade runt som inneboende, en bostadsform som saknar alla likheter med vad vi idag kallar inneboende. Per Anders Fogelström har ju beskrivit detta väldigt ingående och målande i Stad-böckerna. En roteman skulle hålla reda på cirka tiotusen människor och rotarnas storlek anpassades därefter. Jag tycker att rotemännen verkar ha klarat sin uppgift i huvudsak bra. Se f ö mitt inlägg under Norra Råda. (Dessutom misstänker jag att jag vet vilken familj du forskar i. Säger Tegelön och Alvis dig något?)

2004-02-06, 09:11
Svar #27

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Ibland ändras Råda till Rud(a) eller Röd(e). Namnen har ju ofta ,enligt min personliga uppfattning, samma ursprung. D.v.s Gränsnamn.

2004-02-06, 17:05
Svar #28

Malin Ericson

Tord,
 
Vad jag menar med konsekvent fel är att det följer Johan genom hela Söderskivan. Släkten på min andra sida får alla möjliga varianter på både namn och födelseorter, men det är nya fel på varje ställe. All heder åt rotemännen!
 
Tegelön säger mig en hel del, men Alvis är okänt. Särkullsbarn har ibland begränskade kunskaper.
 
Egentligen håller jag på med min mammas sida, men som en tjänst åt farmor för hennes släktbeskrivning försöker jag kolla upp varifrån Johan egentligen kom. Vilket släkten hade fel teori om förut.
 
Nog snackat om detta -- tack för hjälpen, Tord, med Kungsholmsuppgifterna!
 
Och tack Jan för din upplysning!

2004-02-08, 20:19
Svar #29

Sten Strand

Malin,
enl Svenska orter finns i Sth län en by, Lilla Råda, dock ingen församling (byn ligger i Roslags-Bro kommun) Också en annan by, Norra Råda eller Roslags Råda finns i Söderby-Karl, Sth län. Råda är även namn på en hållplats på jvgslinjen Rimbo-Faringe i Knutby.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna