ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv i Södermanland  (läst 600 gånger)

2002-01-20, 15:04
läst 600 gånger

Mats Holgersson

Hej!
 
Jag undrar om någon kan tala om var det finns någon forskarsal med mikrokort och läsare i Södermanlands län? Jag är främst intresserad av Västra Vingåker.
Mvh Mats

2002-01-20, 15:17
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Bör finnas på åtminstone huvudbiblioteket i respektive kommun för avsett område.
 
Annars har länsbiblioteket i Eskilstuna över hela länet.
 
Detta har jag för med även gäller länsmuseet i Nyköping (eller vad det nu heter)
 
Mvh
Fredrik

2002-01-21, 13:38
Svar #2

Camilla Eriksson

Sörmlands museums arkiv och bibliotek i Nyköping har rullfilm för i första hand Nyköpings gamla storkommun fram till 1860. Det finns också en del spridda rullar från andra socknar. Arkivet köper också in mer och mer mikrokort, men pga kostnaden går det ganska långsamt - passa på att kopiera mycket när ni besöker muséet, för kopieringspengarna används till mikrokortsköp! - och det som finns komplett är Bärbo och Nyköping Östra/Helgona. Sedan finns en del blandat material med sådant där rullfilmen gått förlorad och även en del material efter 1860.  
 
Dessutom har arkivet mantalslängder, brandförsäkringar, bouppteckningar och domböcker på mikrokort och en god samling CD-skivor.
 
Arkivet finns på Östra Trädgårdsgatan 2, tvärs över ån från Nyköpingshus.
 
Mvh
Camilla Eriksson

2002-01-22, 13:43
Svar #3

Mattias Andersson

Södertälje stadsbibliotek (Lunahuset) har en utmärkt samling  av rullfilmade kyrkböcker från Sörmland och Södertörn. Jag tror inte någon församling i Sörmland eg saknas, bara någon enstaka rulle som förkommit. Kopieringsmöjlighet finns. Man kan också boka plats för att läsa SVAR-kort eller gamla lokaltidningar (rullfilm).
 
Boka plats i förväg bör man (tel 08-550 214 16).
 
De har öppet: Måndag-Torsdag kl 10-20,Fredag kl 10-18, Lördag (ej sommar) kl 10-15, Söndag (okt-mars) kl 12-16
 
Hälsningar
Mattias Andersson, fd Södertäljebo

2002-01-23, 23:56
Svar #4

Utloggad Lisbeth Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2013-05-15, 01:51
    • Visa profil
Mikrofilm för (större delen av) västra Sörmland finns även på biblioteket i Katrineholm.
http://www.katrineholm.se/kultur/bibliotek/bibliotek.htm
 
MVH
Lisbeth.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna