ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dömd till fästning  (läst 1528 gånger)

2011-02-18, 10:58
läst 1528 gånger

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 17:29
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle behöva lite hjälp med en sak. Det är så att jag har hittat en stammoder som heter Anna Catharina Andersdotter f. 23 maj 1793. Hon var gift med drängen Anders Petter Hagblom och hade 3 barn när hon någon gång mellan 1840-1850 åkte in i fängelse för stöld m.m.. Min fråga är: Finns det någon möjlighet att se vart hon tog vägen och om hon kom levande därifrån, vart flyttade hon då? I husförhöret i Nyköpings Alla Helgona församling, står det att hon sitter på fästning för stöld. Det är det enda jag vet. Hur kan jag gå vidare?
 
Tack för svar!
 
/Oskar

2011-02-18, 11:37
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Oskar,
det skulle vara lättare att hjälpa dig om du bidrog med lite mer information. Var bodde hon: i Nyköping Östra stadsförsamling (ibland anakronististiskt kallad Nyköpings Alla Helgona) eller i landsförsamlingen Helgona? Detta påverkar nämligen var domen återfinns, samt var hon borde finnas noterad i hfl.

2011-02-18, 13:29
Svar #2

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 17:29
    • Visa profil
Hej!
 
Okej. Ja hon bodde i Nyköpings Alla Helgona stadsförsamling. Där jag hittade att hon satt i fängelse var i husförhörslängden för år 1836-1840. Sid 273 i ett kvarter som kallades Gustafsberg. Jag använder mig utav SVAR.

2011-02-18, 13:51
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Gustafsberg? Det är ju här! Ja, Gustafsbergsstigen ligger sisådär 500 meter från min bostad .  
 
Det som står i Nyköping Östra AIa:12a är att hon straffats för 2dra resan stöld (församlingen byter först 1989 namn till Nyköpings Alla Helgona, och heter vid den här tiden Nyköping Östra även om församlingskyrkan förstås heter Allhelgona). Rannsakning och dom ska återfinnas vid den lagsaga där brottet begicks, och där framgår förstås var straffet avtjänades. Under förutsättning att hon begick sitt brott i Nyköpings stad så borde målet återfinnas i Nyköpings rådhusrätts handlingar. Men... hon bodde i princip på landsbygden så det troligaste är att hon varit i farten någonstans i Rönö härad. Fast det är ju inte långt till Jönåkers härad heller...

2011-02-19, 09:27
Svar #4

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 17:29
    • Visa profil
Okej!
Är det enda sättet att få tag i dessa dokument att åka till Nyköpings Rådhusrätt/Rönö/Jönåker?  
 
Haha vad roligt att du bor där! Ödets nyck!
Tack så jättemycket för svaret!

2011-02-19, 10:17
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Nja, materialet för Jönåkers och Rönö häradsrätter är filmat fram till 1850 och finns tillgängligt på mikrofiche. Originalböckerna finns, liksom Nyköpings rådhusrätts handlingar, på landsarkivet i Uppsala.

2011-02-20, 02:17
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Oskar!
 
Enklaste sättet att hitta detta är nog att kontrollera fånglistorna för häktet, som finns
i två exemplar, på Riksarkivet resp. Uppsala landsarkiv.
 
Om du kollar dessa vid den tid det gäller bör du få en hänvisning till var hon dömdes,
samt vilken fästning hon satt på.
Har du tur finns det också en fånglista från den fästningen, så du kan följa vad som hände.
 
Dvs. det är förmodligen det sätt som innebär minst arbete, men det kan förstås vara
enklare för dig att få tag på mikrokort för häradsrätternas domböcker än att ta dig till Stockholm eller Uppsala.
Ulf Berggren

2011-02-20, 14:55
Svar #7

Utloggad Oskar Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 17:29
    • Visa profil
Okej! Tackså jättemycket för alla svar! Ska genast försöka få tag på mikrokorten!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna