ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-20  (läst 2503 gånger)

1999-12-21, 18:11
läst 2503 gånger

Leif Mörkfors

Söker uppgifter om Nils Larsson och främst Anna Gregoridotter som 1757 födde en dotter Cajsa i Ripsa. Var Anna av vallonsläkt ?

1999-12-21, 20:27
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, men av polsk släkt.
Fadern var Gregorius Doletski, polsk adelsman och sedermera bl a ryttare i Ripsa.
Anna levde 1724-94.
Gregorius var född ca 1681, död 1773 20/5 i Bjurkärr, Ripsa sn. Ryttare, bonde i Bjurkärr.
I dödboken kallas han                                                
  Född polsk adelsman, varit ryttare och sist bonde.
Från dessa härstammar f ö skådespelaren Elof Ahrle, just via just dottern Kajsa (Katarina).
Nils Larsson levde 1718-1801 enligt hfl.
Ulf Berggren

1999-12-21, 20:42
Svar #2

Bernt Bergkvist

Hejsan Leif!
 
Anna Gregoriidotter och Nils Larsson fick flera barn, samtliga vid Bjurkärr i Ripsa.
 
1746-08-28 Kerstin
1750-09-09 Nils
1754-02-11 Anna
1757-02-18 Cajsa  
1760-04-13 Anders
1763-02-06 Lars
 
Det finns också en Hedvig Gregoridotter i datorn som troligen är syster till Anna
 
Hon fick barn med Carl Tellman
 
1745-10-18 Anders
1756-10-25 Maria
 
Vid det sistnämnda tillfället tituleras Carl soldat och de bor vid Eljestastugan i Ripsa. Vad som är mer intressant är att Hedvig Gregoridotter står antecknad som mor till flickan Brita, född 1754-03-10 med en bondeson Erik Jönsson som far! Antingen var Carl som soldat antagen som stupad i något av Sveriges alla krig under denna tid, men kom hem, eller så finns det ett faderskapsmål av lite ovanlig art att läsa om i domböckerna.
 
Hedvig återfinns i Lids födelsebok 1719-05-01 med ryttaren Gregori Dutascha som fader. Moder anges inte. De bor vid Lötstugan.
 
Något spår efter Anna hittar jag inte, och att tolka vad Dutascha skall vara för namn vågar jag mig inte på. De Besche finns det ju en och annan utav,  men att en De Besche skulle ha hamnat som ryttare år 1719 håller jag för rätt otroligt.  Men visst låter det vallonskt, det är bara att dyka ned i böckerna och leta reda på sanningen.
 
Berra

1999-12-21, 20:46
Svar #3

Bernt Bergkvist

Hej Ulf och Leif!
 
Medans jag satt och pillade i min dator, tittade tydligen Ulf i sin, och resultaten och slutsatserna blev lite olika minsann... Jag böjer mig för Ulfs imponerande kunskaper här.

1999-12-21, 20:48
Svar #4

Leif Mörkfors

Oj !
Hitkommen under Karl XII:s tid ? Vet du något om hans hustru ?
Är det någon som försökt sig på Polen ?
Min sambo härstammar från Cajsas dotterson stalldrängen Johan Andersson 1823-1904 i Ripsa som med sitt anlete pryder väggen i vardagsrummet

1999-12-23, 21:54
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Hedvig är syster, ja, och från henne härstammar Gösta Rehn, LO-ekonom och professor, som arbetade tillsammans med mer kände Meidner.
Det är genom utredning av hans antavla jag kommit in på detta.
Medan Bosse Lindwall kom in på det när han utredde Ahrles anor. Dessa finns publicerade i Rötter, så där kan man se att denne härstammar från en annan dotterson med snarlikt namn, Karl Johan Andersson. Liksom att Gregorius hustru är okänd.
Däremot blev en Ripsa-forskare intresserad av detta i vintras, och skulle försöka ta reda på mer om kopplingen till Polen. Men jag har inte hört något mer om det än.
Ulf Berggren

1999-12-23, 22:13
Svar #6

Leif Mörkfors

Vilken Ripsa-forskare var det som skulle leta vidare ? Jag kanske skall slänga ut en fråga under Länder -Polen, men det verkar hårdkokt!

1999-12-24, 15:47
Svar #7

Camilla Eriksson

Hej!
 
I somras djupdök jag i bl.a. Lid och Runtunas kyrkböcker, och återfann då en del uppgifter om Gregorius Doletski och hans familj. Han uppgavs i en faddernotis vara dräng i Runtuna prästgård (jag har mer exakta uppgifter om när det inträffade och vem barnet var, men jag är för ögonblicket på julvisit hos mina föräldrar och har inte tillgång till min forskning). Flera av döttrarna gifte sig i Lid, och jag har ett svagt minne av att även hustrun avled där. Eftersom jag själv helt saknar beröringspunkter med familjen, noterade jag tyvärr inte uppgifterna.

1999-12-25, 08:53
Svar #8

Leif Mörkfors

Hej Camilla ! Det verkar spännande ! Återkom gärna efter jul!
Hälsningar
Leif M

1999-12-25, 13:25
Svar #9

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
Pastoris dräng Gregorius Doletski var 1710 29/11 fadder i Inneberga, Runtuna, åt Anna Persdotter, dotter till bonden Per Jonsson och dennes hustru Anna Johansdotter Björk.

1999-12-26, 09:11
Svar #10

Leif Mörkfors

Hade du någon notering om hans hustru ?
Hälsningar Leif
PS Jag har flera anor i Ripsa/Runtuna med omnejd kanske det finns gemensamma ?

1999-12-28, 23:34
Svar #11

Göran Kumlin

HEj Leif,Bernt och Camilla!
Angående RIPSA! Jag heter Göran Kumlin och är den Ripsa-forskare som Ulf Berggren nämner i sitt svar till Bernt i tidigare svar....
Jag håller sedan ett par år tillbaka på med att skriva ner lite om mäniskor och händelser, deras levnad var dom bott och så vidare. Vad det nu kan bli..
Något svar angående var den gode Gregorius kom ifrån och varför han hamnade i Ripsa har jag ännu inga belägg för.  
Jag går, som du Bernt, efter teorin om att  
under Karl XII tid han har haft någon befattning
och när Svenska armen brakade samman i början på 1700-talet, kan han exempelvis belönats med en gård, varför inte Bjurkärr?
 
Beträffande Soldaten Carl Tellman har jag dock en del fakta uppgifter!
Carl Tellman född 1723, anställd som indelt soldat 12 januari 1742 vid Elgesta rote.
avsked vid generalmönstringen 14 juni 1774.
Tjänstgjorde i Pommerska kriget!
Före Carl tellman finns vid Elgesta flera Tellman, vilket i och för sig inte bevisar att de var släkt. Äldste Tellman jag hittar är Anders,
stavar Tällman,född 1674 och född i Närke.
Till er alla ! Även jag har vissa gamla band med Ripsa, och håller en viss kontakt med en liten grupp som sysslar med att identifigera/ inventera alla torp i socken.
DET VORE KUL OM VI KUNDE BYTE BYTA LITE UPPGIFTER OCH TANKAR KRING RIPSA.
min e-mail adress är : zrh414b@tninet.se
 
mvh/Göran

1999-12-30, 23:30
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Leif!
Vilken dotter härstammar din sambo ifrån?
 
Göran!
Tack för uppgifterna om Carl Tellman.
Snart ska du nog också kunna få de Ripsauppgifter vi tidigare pratat om, eftersom det nyligen blivit lättare för mig att göra sådana utdrag.
Nu när jag åter har din e-postadress. Jag mindes bara att den var konstig...
Ulf Berggren

2000-01-02, 21:49
Svar #13

Leif Mörkfors

Hej Ulf ! Gregoruis dotter Annas dotter Carin är min sambos (snart hustrus) mm mf mm. Funderar om det eventuellt är från Gregorius som min svärmor och hennes mor fått sina bruna ögon !
 
Göran ! Jag (min sambo) har flera anor i Ripsa. En annan jag inte hunnit gå vidare på är en Håkan Sandström f 1746 som var soldat vid Sandvikstugan i Ripsa. Anorna finns där ännu in i dessa dagar och ett drömmål som jag har är att finna ett fotografi på mormorsfar f 1858 i Simora Årdala och avliden 1921(?) i Ripsa. Hans gravsten finns på kyrkogården men något foto av honom finns inte i familjen. Har du några kontakter i Ripsa som har något lager över gamla sockeninnevånare !!?
Återkommer gärna med fler Ripsa anor efter mitt eget bröllop (8/1).
Mvh
Leif

2000-01-03, 00:19
Svar #14

Göran Kumlin

Hej Leif och Ulf!
För det första Leif lycka till med brölloppet!!
(man blir en smula nyfiken på efternamnet på din blivande hustru, eftersom hon är från Ripsa)
Om du,mot förmodan, inte har följande uppgifter på Håkan Sandström så varsogod:
Soldat vid Sandviks rote, född 1746 i Värmland,
anställd 21/8 1773 var i tjänst 1802. Något mer står inte under Nyköpingkompani. Dock anställdes, vid sama rote, en Anders Sandström 1790, född 1770
denna Sandström deltog i fältåg, Finland? samt grävde i Södertälje kanal, avsked 3/7 1820.
Jag träffar en liten grupp torpinventerare i Ripsa den 19 januari, jag kan höra efter då om
någon känner till din mormorsfar namnet???  
 
Ulf!
Det vore kul om du hinner med att sända Ripsa uppgifter! Jag har flyttat till Gnesta i höstas,
Så värst mycket mera har jag inte hunnit skriva, men är nu på gång igen! Har ett kapitel om Soldat rotarna i Ripsa nästa klart.
mvh
Göran

2000-01-03, 09:26
Svar #15

Leif Mörkfors

Oj missade jag det ! Claes Albert Nilsson var namnet ! Min sambos anor kommer på hennes mormors sida. Hennes namn som ogift var Nanna Nilsson f 1904 och hon var född i Tovastugan, Ripsa (stugan som nu står nere vid Nyköpings hamn !)  
 
Det ska bli mkt spännade att höra vad torpinventerargruppen har att säga !!
 
Vad gäller Håkan Sandström så lutar det alltså åt en efterlysning i Anbytarforums Värmlandsspalt !!
 
Vi hörs !
Leif

2000-01-05, 21:26
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Leif!
 
Vad jag menade var:
Vilken dotter till Annas dotter Cajsa härstammar din sambo ifrån?
 
Kul f ö med Tovastugan. Jag brukar alltid fika där när jag är i Nyköping. Men jag var inne i själva stugan, med dess fantastiska allmogemålningar, för första gången i somras.
Ulf Berggren

2000-01-05, 21:57
Svar #17

Leif Mörfors

Cajsas dotter Stina f 1787 är min sambos ana. Stinas son Johan Andersson f 1823 i Sågstugan Ripsa o död 1904 i Strandslund är en av de förfäder som med sitt anlete pryder vår vardagsrumsvägg !
Vi får hålla utkik nästa gång vi hamnar vid fikaborden utanför Tovastugan, jag och min sambo hamnar ofta där under sommarmånaderna !
Leif

2000-01-06, 17:42
Svar #18

Göran Kumlin

Hej Ulf, Leif,
 
Ulf, Jag har denna vecka då jag varit ledig sysslat lite med Ripsa (naturligtvis)  
Jag har skapet en egen liten databas (microsoftworks) med uppgifter på bostlällen, personer,född,död, övriga uppgifter.
Fakta har jag hämtat från krigsarkivet, Rotegårdar i Ripsa, kyrkböcker delvis (konfirmerade i Ripsa 1900-tal)upggifter har jag även fått av Ebba von Eckermann, tidgare Edeby/Sandviks ägare, en del av dom rätt unika,samt egna uppsnappade uppgifter. I dagsläget innehåller basen ca 3000 uppgifter med ganska bra sök möjligheter.  
Förmodligen inget som du Ulf inte redan känner till, men man vet ju aldrig..
Vore ju kul att få veta när du blir klar med Ripsa uppgifterna, jag vet vilken tid det tar med denna typ av jobb!
(Jag skall ordna så att jag får lösenord till Rötter)  
Leif, om jag inte nämnt det tidigare, jag var ute vid Tova i sommras för att titta på platsen där Tova stugan låg, sansöst vackert. I samband med det skrev jag ner en del uppgifter m.m., Intresserad?
jag tycker det också är spännade med dina band med den alltmer mystiske Gregorius!  
Vart han kom ifrån och varför skall lösas!!
Annars har jag mestadels sysslat med de släkter som bott på Edeby.  
Äventyret forsätter nu ut i hela socknen.
Vi hörs/ kanske kan ses någon gång lycka till på Lördag!
 
Mvh/Göran

2000-01-06, 20:28
Svar #19

Leif Mörkfors

Hej Göran ! Jag är MYCKET intresserad. Jag brukar arrangera någon slags utflykt i släktens tecken ibland och en tur till Tovastugans ursprungsplats vore inte dumt !
Tack för lyckönskningen !
Jag hör av mig mer framöver!
Leif

2000-01-07, 15:23
Svar #20

Ingvar Ekström

Har följt diskussionerna om Ripsa. Min mor föddes 1910 vid Fiskarbol under Edeby och hennes föräldrar och farföräldrar bodde bo olika platser i Ripsa; bl a Edeby grindstuga, Löten, Kölsäter, Gäddsäter, Åby Övergård och mellan 1830 och 1834 vid Tova.
Göran!
Har du några planer om spridning av din intressanta forskning?
Ulf!
Du brukar ju ordna anbytarträffar. Jag var förresten på en du ordnade för ett par år sedan för hela Södermanland men då hade jag inte kommit så långt med min släktforskning. Finns det planer på ytterligare något i den vägen vad gäller Ripsa och socknarna däromkring?
Hälsningar
Ingvar Ekström

2000-01-07, 23:36
Svar #21

Göran Kumlin

HEJ Ripsa vänner
 
Ingvar!
 
Detta var nytt och kul, jag pysslar (på fritiden)
sedan ett par år tillbaka med något som någon gång skulle kunna publiceras. Det handlar om platser, mäniskor, händelser i Ripsa från medeltid
till idag. När,om, hur och kanske varför detta skall spridas/publiceras vet jag idag inte.
Det finns dock en hel del spännade att berätta!
Vad jag har är en egen liten databas över Ripsa med en hel del uppgifter. (som jag tacksamt tar emot flera)
Appropo träffar, min far, Thore, anordnar sedan cirka tio år tillbaka en Ripsa träff varje år på kristihimmelfärdsdag. Program Kyrkan, mat på Täppan, någon berättar lite historia osv.
Vid detta tillfälle ges ju möjlighet att kanske träffa andra som vet om just din släkt?
Är du intresserad kan du höra av dig till mig.
Min Pappa bodde vid Sandvik på 1930-talet. Jag vet att han känner till Fiskarbol, om jag minns rätt fick han som ganska liten springa dit med ett tråkigt dödsbud....
 
Jag skulle mycket gärna vilja veta mer om dina förfäder,namn, årtal, etc.om du har tid o lust..
 
mvh/Göran

2000-01-08, 12:48
Svar #22

Ingvar Ekström

Hej Göran !
Det låter ju verkligen trevligt det där med Ripsa träffar.
Jag besökte faktiskt Fiskarbol för ett par år sedan. Det ägdes då av en Stockholms-familj, som då skulle renovera stället, dra in el mm.
Mina morföräldrar flyttade från Fiskarbol ca 1911-12 till Uddberga i Helgesta (tvärsöver sjön således).
Min morfar Frans Oskar Andersson Ekström var född 1867-01-28 i Ripsa. Både han, hans far samt hans fem bröder arbetade vid Edeby så vitt jag vet.
En av Frans Oskars bröder Anders Gustav f 1860-03-11 bodde vid Thorlundastugan (torp nr 499) 1880-88 som soldat. Han emigrerade sedermera till Amerika och vi har haft en del kontakt med hans efterkommande. En annan av hans bröder blev rallare i Norrland och hamnade därefter i Norge, där vi har en stor släkt nu.  
Jag har en antavla för honom ner till hans fmmf Erik Olsson f 1733 och boende vid Åby Övergård. Det är givetvis mycket intressant att få veta mer om Ripsa än vad kyrkböckerna ger. Visserligen har jag en mängd kusiner i Flens-trakten men intresset för släktforskning kanske inte har varit alltför stort.
Antavlan är väl lite stor att placera på Anbytarforum men jag mailar den gärna till dig om du vill.
Hälsningar Ingvar

2000-01-08, 13:58
Svar #23

Ingvar Ekström

Jag kom på förresten att Frans Oskars antavla finns att beskåda på min hemsida:
http://hem.passagen.se/girmek/ingvar
Titta sedan på min Morfar.
Vad som inte finns där är dopvittnen mm

2000-01-11, 07:41
Svar #24

Camilla Eriksson

Hej Leif!
 
Jag härstammar också från Håkan Sandström och hans hustru Karin Jönsdotter, via sonen Erik.  
Troligen dog Håkan Sandström 1789, men generalmönsterrullorna för tiden lämnar en del övrigt att önska... Eftersom jag trots idogt sökande inte funnit någon vigselnotis för makarna i Ripsa med omnejd, misstänker jag att även Karin kom ifrån Värmland, och lade därför ut en efterlysning under Värmland 18 augusti. Till dags dato har jag fått sammanlagt 0 svar...
 
 
Mvh
Camilla Eriksson

2000-01-15, 01:04
Svar #25

Göran Kumlin

Hej Camilla,
 
Bara en kort kommentar, här är alla uppgifter som jag har om Håkan Sandström: Soldat vid Sandviks rote Nr.498, Nyköpingskomp, Född 1746 i Wärml.
anställd 21 aug.1773 (rättat från 1776) I Tjänst 1802!! skulle motsäga din uppgift på död 1789...
 
mvh/Göran

2000-01-15, 01:09
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Leif!
 
Tack för uppgifterna. Dottern Stina var tidigare okänd för mig.
Lika okänd som ditt utseende, så det torde bli svårt att se om ni är vid Tovastugan samtidigt som jag...
 
Göran!
 
Nu har det hunnit köra ihop sig, så det lär dröja minst 1 månad innan jag kan leverera Ripsa-uppgifterna.
 
Ingvar!
 
Vi hade en anbytarträff för hela Södermanland i Stockholm så sent som i slutet av november. Uppslutningen de senaste gångerna tyder på att de bara bör vara ca vartannat år.
Så det närmaste vi kommer en träff om dessa trakter under året torde vara den Runtunaträff Nyköpingsföreningen sagt sig planera under våren. Den hoppas jag i så fall kunna vara med på.
Ulf Berggren

2000-01-15, 08:34
Svar #27

Leif Mörkfors

Ulf-Göran-Camilla !  
Jag kanske försöker dyka upp på Runtunaträffen då även en hel del anor finns där !
 
Vad gäller Håkan Sandström provar även jag med att flytta över honom för en efterlysning i Värmland !
Håkan flyttade vidara till Ludgo enligt vad jag har fått fram. Står det något sonnamn i soldatrullorna ?? Sandström är säkerligen taget i samband med anställningen och förläggningen i Sandviksstugan !?
 
Vad gäller Håkans hustru Carin säger mina från min frus ärvda forskningar att hon är född i Ripsa som Catharina Jönsdotter 1752-04-22 och dotter till torparen i Bogstorp Jöns Ersson ohh Brita Mårtensdotter !
Nån där emot?

2000-01-15, 14:39
Svar #28

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Har ni kollat i KrA:s rullor 1724-, alltså inte GMR, där står i stort alla soldater med patronymikon under slutet av 1700-talet och början av 1800-talet, något som inte står i GMR. Åtminstone i Södermanlands Regemente. Hur det nu är med kavalleriet i området har jag ingen information om. Men möjligheten finns om ingen kollat det. Har märkt att det är lätt att missa dessa rullor och bara gå i GMR.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-20, 23:03
Svar #29

Göran Kumlin

Hej,
 
Leif, jag var på torpinventerar möte i Ripsa igår
(00-01-19) mötet var ganska välbesökt och det var en hel del att diskutera... Jag hann ändå släng ut frågan om det var någon som kände till  
Claes Albert Nilsson från Simora Årdala.
DET VAR DET! Svaret kom från andra sidan bordet och var rätt rörigt..Jag uppfattade något om John Norrboda.. Men även att en Ingrid Johansson, Gnesta hade skött om graven i Ripsa.!
 
Ulf,
Med på mötet fanns en släkting till dig, Arne  
Zetterblom! fram kom när jag visade min databas
som han tittade lite i!  
67 st nu försvunna-torp eller soldattorp är nu registerade och kartlaggda i Ripsa!
 
Arbetet fortätter nu med uppgifter och lite historier kring de som än gång bebott dessa torp!  
 
mvh/Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna