ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norman, Carolina Wilhelmina  (läst 937 gånger)

2010-11-27, 22:11
läst 937 gånger

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej!
 
Min fffmm var barnhusbarn nr 4522 på Stockholms allmänna barnhus. Enligt barnhusets rullor hette hon Carolina Wilhelmina Norman, var född 9/11 1833, och dotter till artilleristen Anders Norman. Hon lämnades in februari 1834, och togs strax därefter om hand av soldaten Carl Olof Strömmers hustru i Håbo-Tibble (AB).  
 
I Svea Artilleriregementes födelsebok (C:4 bild 453 i SVAR) finns mycket riktigt dokumenterat att Carolina Wilhelmina föddes det angivna datumet på Allmänna BB, och att hon var dotter till Anders Norman och hustrun Ulrica Engström. Om man sedan går till Håbo-Tibble ser man att hon är skriven hos Carl Olof Strömmer från februari 1834 (A I:10a uppslag 50), där det anges att hon är barnhusbarn 4522 - hennes födelsedatum stämmer också - samt att hon flyttat in från Stockholm 19/3 1834. Hon lever sedan i Håbo-Tibble till vuxen ålder. Så långt stämmer alltså allt väl. Det är dock nu problemen börjar:
 
Anders Norman slutför sitt kontrakt och lämnar regementet i slutet av 1834. Han och hans fru flyttar samma år till Danderyd, senare till Täby och sedan åter till Danderyd, där jag hittills tappat spåret efter dem 1837. Med sig har de hela tiden dottern Carolina Wilhelmina, född i Stockholm 9/11 1833! Hon finns alltså samtidigt skriven både hos sina föräldrar och Strömmers familj! Hur är detta möjligt? Kan hon vara samma person, eller är det två personer som har fått samma identitet? Är det någon form av bedrägeri? Eftersom barnhuset har så specifika uppgifter om henne, måste det väl betyda att det barn som har lämnats till dem har uppgivits vara just hon?
 
Är det någon som har sett något liknande, och/eller kan förklara vad som här har skett? Jag är mycket tacksam för all hjälp!
 
MVH
Stefan Lundell
 
(Meddelandet ändrat av Azeleth 2010-11-27 22:25)

2010-11-28, 09:04
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En tänkbar förklaring är att hon faktiskt blivit dubbelbokförd. Barnhusbarn registrerades ofta (men inte alltid) inte hos fosterföräldrarnas socken förrän de konfirmerades. Man kunde lämna sitt barn till barnhuset för att få bidrag till försörjningen, men föräldrarna är ju i detta fall kända. Så Carolina står kvar som deras barn. Men samtidigt har prästen i fosterhemmets socken beslutat att registrera henne som boende där.

2010-11-28, 09:53
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Hon bör vara konfirmerad en, och endast en, gång. I den församling där hon står i komfirmationsboken bör hon ha befunnit sig omkring 1849.

2010-11-28, 16:07
Svar #3

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Chris och Per!
 
Tack för era svar!  
 
Som jag tolkar informationen i kyrkböckerna, levde min anmoder hos sin fosterfamilj under hela sin uppväxt. När hon gifter sig i Håbo-Tibble 1859, står det också att hon är ett barnhemsbarn, samt att hennes fosterföräldrar givit sin tillåtelse till äktenskapet. Ingenstans under hennes liv har jag hittat några referenser till hennes biologiska föräldrar.
 
Jag har hittills endast lyckats spåra den antagna biologiska familjen till 1838; mycket återstår alltså innan jag har fått reda på avgörande händelser i Carolina Wilhelminas liv, som kan ge svar på om hon är samma person som min anmoder eller inte. Jag hoppas givetvis på att så är fallet. Anders Normans familj verkar ha levt ett ganska kringflackande liv, vilket gör den svår att följa. Mycket kan ju också ha hänt mellan 1838 och 1859, varför kanske hennes fosterfamilj var den enda som var kvar vid det senare tillfället.
 
MVH
Stefan

2010-11-28, 19:14
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Stefan,
 
Det här barnet nr 4522 är inte inlöst på Allmänna barnhuset (d v s föräldrarna har inte köpt plats åt sitt barn på barnhuset för full inlösenavgift). I så fall hade det stått inlöst i den här rullan som finns tillgänglig på Stadsarkivets hemsida:  
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /06_04522.pdf
 
Nu står det emellertid endast att wårdas tills widare. Barnet kan t.ex. ha blivit inremitterat från fattigvården i sin hemförsamling. (Jämför t.ex. hur det står för barnen 4520 och 4521 som båda är anonymt inlösta på barnhuset mot full avgift).  
 
För att få veta under vilka villkor som just detta barn togs in på Allmänna barnhuset bör du titta i ett par andra volymer än enbart rullan över barn utanför barnhuset (där flickan har nr 4522).
 
Du bör först titta i Rulla över intagna späda barn, volym D2BA:10 (1830-35), där flickan står noterad som barn nr 102 år 1834. Där framgår mot vilken ev. avgift barnet blivit intagen på Allmänna barnhuset.  
 
Sedan bör du i detta fall särskilt titta i serien Handlingar till rulla över späda barn, volym E5B:20 (1834). Här finns födelseattesterna för alla barn (utom hittebarnen!), och i förekommande fall följebrev från församlingen eller annan myndighetsperson om barnet inremitterats till barnhuset p g a föräldrarnas fattigdom, sjukdom eller kurhus- och fängelsevistelse etc. Det kan ibland också vara givande att titta i serien Handlingar till protokoll över intagna barn, där det ibland kan finnas brev från anhöriga till barnhusbarnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna