ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundgren, Jonas, f 1804  (läst 357 gånger)

2006-09-07, 20:12
läst 357 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1370
  • Senast inloggad: 2024-05-21, 09:50
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med min fm fm f, Jonas Lundgren. Jag har lyckats följa honom från hans död 1858-12-13 i Danderyd tillbaka till dess att han är bosatt 1806 i Österåker. Då, och framåt i tiden, är han antecknad som barnhusbarn. Med varierande nummer. Han flyttar runt mycket, bor ofta bara något år på varje ställe, även i vuxen ålder som dräng. Min undran är, fanns det barnhusbarn från andra ställen än Stockholm? Jag har tittat i Stockholms barnhusförsamling men där kan jag inte hitta honom då han enl. alla anteckningar skall vara född, 1804-11-19 (ev. 18). Dessutom är nummren på barnen i de anteckningarna mycket högre än de nummer som han har på olika ställen i Österåker.
 
Vid flera av anteckningarna i hfl. har jag tolkat det som om han kommer från Stockholm. Men det kan vara fel(?) Det finns en församling, Stockholms näs, i Uppsala län. Inte helt omöjligt läsfel, men jag hittar inga barnhusbarn där.
 
Någon som har en idé hur jag hittar hans föräldrar?
 
//Peppe

2006-09-15, 14:24
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1370
  • Senast inloggad: 2024-05-21, 09:50
    • Visa profil
Efter att jag gått igenom Stockholm barnhusförsamling än en gång, tror jag att jag kanske hittat honom. I vart fall föds det en Jonas den 19/11 1804 i Barnhusförsamlingen. Hur får jag reda på moderns namn? Någon som vet?
Är det dessutom någon som vet vad siffrorna i de olika kolumnerna står för, vore jag väldigt tacksam.
GID:2703.18.46200
 
//Peppe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna