ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindberg, Gustaf Wilhelm, f. 1858  (läst 1385 gånger)

2000-02-29, 15:35
läst 1385 gånger

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Jag söker efter uppgifter om min fff, Gustaf Wilhelm Lindberg som skall vara född 1858? i Stockholm? (Stockholm A eller B)
(Skulle kunna vara 1858-06-09)
 
Jag vet inte särskilt mycket om honom;
Han skall enligt rykten varit ett hittebarn.
Det har även sagts att han skall ha fått efternamnet Lindberg efter en gård han arbetat eller bott på?
Han har 9, 10 eller 11? barn tillsammans med Hilma Augusta Lind, f. 1864-09-17 i Närtuna (AB).
Min ff Ragnar Lindberg är född i Lunda (AB) 1905 och är ett av dessa barn.
 
Om det är någon som känner till något, eller rent av har honom med i sin forskning, vore jag mycket tacksam att få veta mer, allt är av intresse!
 
Vänligen Niklas Lindberg

2005-10-12, 11:49
Svar #1

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Puffar lite för denna efterlysning som fortfarande efter mer än 5 år är aktuell...  
 
Jag har inte lyckats lokalisera honom före år 1889... (Då hfl slutar 1886 i Närtuna och flyttlängder inte heller finns för aktuellt år).
 
Men enligt CD:n Sveriges befolkning 1890 så skall han vara född i Stockholms stad?
 
Och vad det egentligen innebär för året 1858 är jag inte riktigt klar över, men jag antar att det är ett stort antal födelseböcker att leta i?
 
Annars är följande ungefär vad jag lyckats hitta;
 
Värnpliktsnummer: 42 135/1879
 
Flyttade 1889-11-04 från Närtuna (AB) till Farby, Frösunda (AB).
Flyttade 1890-10-21 från Farby, Frösunda (AB) till  Närtuna (AB).  
Levde 1891 i Gottröra (AB).  
Flyttade 1892-10-24 från Gottröra (AB) till Rosendal, Skepptuna (AB).  
Flyttade 1894 från Rosendal, Skepptuna (AB) till Vasa, Skepptuna (AB).  
Levde 1900 i Skepptuna (AB).
Levde 1902 i Sigridsholm, Lunda (AB).  
Levde 1903 i Sigridsholm, Lunda (AB).  
Levde 1905 i Sigridsholm, Lunda (AB).
Levde 1909 i Bergby, Markim (AB).
 
Därefter okänt vart han tagit vägen.
Död troligen kring 1935 någonstans i Stockholm?
 
Värnpliktsnumret kanske kan ge mig mer upplysningar om honom (åtminstone vart han levde år 1879?) och sen är det såklart min förhoppning att det går att hitta honom i någon födelsebok (men det är ju många församlingar att leta i...).
 
Så är det någon som sitter med födelsebok för någon av Stockholms stads församlingar för året 1858 och hittar en Gustaf Vilhelm, född troligen 9:e juni, så vore det ju guld värt!
 
Jag har hittills letat igenom drygt 80 av Stockholms läns födelseböcker i jakten utan att ha hittat honom, så kanske han finns någonstans i innerstaden ändå?
 
mvh Niklas Lindberg

2005-10-13, 08:22
Svar #2

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil
Hej Niklas!
Jag är medveten om att Stockholm har många Lindberg vid denna tid, men jag vill ändå nämna min Lindberg. Han hette Gustaf Isidor Lindberg och honom hittade jag i Främmestad (R) första gången.Han står där som född 2/6 1856 i Stockholms stad, och jag tror han var runt 2 år när han kom dit. Jag skrev en mail till Stockholms statsarkiv och fick veta att han var barnhusbarn och född i storkyrkoförsamlingen (tror jag det hette, jag har inte mina papper på jobbet). Hans Mor hette Sofia Charlotta Lindberg och var piga. Hans far var okänd. Hoppas det kan ge dig en ny vinkel iallafall. Kan dessa vara syskon?? Åren kan stämma.
Mvh Annika

2005-10-13, 09:33
Svar #3

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Annika!
 
Tack för upplysningen! Jag har funderat på just det här med barnhusbarn (med tanke på ryktet om hittebarn osv...) och jag är öppen inför alla möjligheter och varianter.
 
Jag får väl försöka resa in en dag till Stadsarkivet i Stockholm och leta om ingen råkar hitta honom först...
Eller kanske göra som du gjorde och skriva in och fråga...
 
Genline verkar inte ha några innerstadsförsamlingar i ordning ännu tyvärr...
 
Det ska bli intressant att se om det kanske är ett syskon till din Gustaf Isidor, men som du säger så är ju Lindberg ett vanligt namn (både då och nu) och det kanske är för mycket att våga tro på, men det vore ju kul!  
 
Jag kan ju tillägga att en av mina fastrar nu är ganska säker på att min Gustaf Vilhelm dog redan år 1929 någonstans i Stockholm, medans hans hustru Hilma Augusta Lind skall ha dött runt 1935.
 
 
mvh Niklas

2005-10-13, 12:06
Svar #4

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil
Hej igen Niklas!
Om du skulle hitta info om min Lindberg, skulle du kunna ge mig den informationen då? Jag har hans bernhemsnummer hemma isåfall. Barnhemsinformationen finns inte på microkort och jag bor i Dalskog, Dalsland. Finns inga möjligheter för mig att åka till Stockholm för att forska.
Mvh Annika

2005-10-14, 08:57
Svar #5

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Javisst kan jag kolla även 1856 om jag ändå ska kolla 1858! Hittar jag något så återkommer jag till dig!
 
Vet dock inte när jag får tid att ta en resa in till Stadsarkivet... Så det kan ta ett tag...
 
mvh Niklas

2005-10-14, 09:17
Svar #6

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil
Niklas!
Tusen tack på förhand!  
Mvh Annika

2005-10-15, 09:48
Svar #7

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Nya uppgifter om året då Gustaf Vilhelm dog... 1923 är senaste budet... fortfarande någonstans i Stockholm.
 
/Niklas

2005-12-14, 15:54
Svar #8

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Uppdatering!
 
En hel del spännande har hänt sen sist!
Gustaf Vilhelm var mycket riktigt ett barnhusbarn!
(Dock var han inte syskon till den Gustaf Isidor som Annika Persson nämner...)
 
Hans födelseförsamling är fortfarande okänd, men jag har inte hunnit leta i fler än barnhusförsamlingen och Kungsholmen...
 
Hans mor hette Karolina Matilda Lindman, född 1834 i Vallentuna. (död 1908 i Stockholm) Fadern anges tyvärr inte i barnhusböckerna och risken är väl att han blir svår att hitta...
 
Han bytte namn till Lindberg år 1873 i samband med att han lämnade sitt fosterhem (han bodde hos sina morföräldrar i Vallentuna) och flyttade till Markim.
 
Han ska vara född den 19:e juni 1858, men efter ett antal flyttar så har någon präst plötsligt fått hans födelsedatum till den 9:e och det sprids sedan vidare...
 
Jag har kunnat följa honom från barnhuset fram till den tid då jag tidigare hade hittat honom.
Dock är det fortfarande okänt vart han tar vägen efter år 1909.
 
Varför han byter namn till Lindberg vore ju intressant att få veta...
Jag funderar på om det kan ha att göra med att Lindman egentligen var ett soldatnamn som båtsman på Lindö i Vallentuna hade. Hans morfar var båtsman där tidigare och hade då namnet Lindman (vilket alltså hans dotter Karolina Matilda behöll).
Morfadern byter sedan tillbaka till sitt ursprungliga efternamn Wahlberg då han inte längre är båtsman.
Kanske var det så att Gustaf Vilhelm inte ville förväxlas med den båtsman Lindman som fanns där i socknen? Eller att han slog ihop morfaderns Wahlberg med sitt eget Lindman till Lindberg? Eller att det faktum att han växte upp på Berga i Vallentuna bidrog till namnvalet?
 
Lite kuriosa så var även morfadern; Per August Wahlberg (Lindman) barnhusbarn. Född 1805-12-15.
Honom har jag även där endast hittat modern till ännu.
 
mvh Niklas Lindberg

2005-12-15, 09:07
Svar #9

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil
Hej Niklas!
Tack för att du sände in det du hittat. Jag får lägga min Lindberg på hyllan ett tag framöver.
Mvh Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna