ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berghult, Sofia, f. 1805-03-02  (läst 736 gånger)

2002-10-12, 22:59
läst 736 gånger

Rolf Persson

Söker efter föräldrarna till Sofia Borghult skall vara född i Stockholm 1805-03-02. Hon flyttade och gifte sig i Edsele 1828-04-07 med Johan Nilsson. Hon dog 1833-10-20 i Rensjön Ramsele.
 
/Roffan

2006-01-25, 16:32
Svar #1

Silvegrim

I husförhörslängd ifrån Ramsele står det att barnhusflickan Sofia Berghult är född 1805 2/3 i Stockholm. Men var? Genline håller ju på att färdigställa Stockholm, men undrar inför jag börjar söka. Betyder barnhusflickan att hon är född på ett barnhus eller blev man lämnad där?
 
Mvh
 
/Rolf

2006-01-25, 22:18
Svar #2

Robert Fribäc k

Barnhusflicka betyder att hon togs in på Allmänna barnhuset i Stockholm. Arkivet efter Allmänna barnhuset finns på Stockholms stadsarkiv. Vissa register finns mikrofilmade att låna genom SVAR, men de mest intressanta handlingarna finns endast i original på stadsarkivet. I Allmänna barnhuset finns rullor över inlämnade barn och utlämnade barn samt rullor över vilka barn som är inskrivna vid barnhuset, där man kan följa barnet under tiden vid barnhuset. Rullorna är förda kronologisk och varje barn har fått ett nummer som man får reda på via alfabetiska register (det är dem som är mikrofilmade). I rullorna kan man se när barnet lämnades in resp. till vilka personer som det ”bortadopterades” till m.fl. uppgifter. Till rullorna finns även handlingar (oftast i alla fall). Jag håller själv på att forska på ett barnhusbarn i början på 1800-talet och har bland handlingarna till rullorna funnit uppgifter om modern och lite kring omständigheterna kring familjens situation (dock ingen uppgift om vilken församling som barnet föddes i). Hur vanligt det är att man hittar sådana uppgifter vet jag däremot inte, eftersom det rör sig endast om ett specifikt fall. I Släktforskarnas årsbok 1997 finns en artikel av Torsten Berglund (Att forska om barn på Allmänna barnhuset) som ger lite vägledning i ämnet. Som en slutreflektion kan jag nämna att många barn skickades just till Västernorrland under de år som jag har tittat på. Varför vet jag inte.
 
Robert

2006-01-26, 13:45
Svar #3

Silvegrim

Hej Robert.
 
Ett stort tack för ditt utförliga svar men det gav några följdfrågor. Barnhusflickan Sofia Berghult som är född 1805 2/3. Kan hon finnas i en födelsebok i Stockholm? Eller är det vanligt att man lämnades in kort efter födseln och därmed ej finns med i någon födelsebok? Antar att 1805 2/3 är det riktiga födelsedatumet och har inget att göra med Allmäna barnhuset?
 
Mvh
 
/Rolf

2006-01-26, 19:08
Svar #4

RobertFribäck

Hej!
 
Barnet kunde både tas in som spädbarn och som äldre barn (det finns rullor över späda barn och äldre barn i Allmänna barnhusets arkiv). I mitt fall togs barnet in när hon var fem år och modern hade dess innan fått understöd från barnhuset under några år. Barnet bör ju ha förts in i någon av Stockholms stads församlingars födelseböcker, oavsett när det lämnades in och oavsett om modern var känd eller inte. Allmänna barnhuset och folkbokföringen hade såvitt jag vet inget samband. Barnet kunde även lämnas in anonymt till barnhuset. Sofia Berghult bör kunna återfinnas i någon födelsebok och 2/3 1805 hennes födelsedatum.  
 
Vänligen
Robert

2006-01-26, 21:13
Svar #5

Silvegrim

Hej Robert!
 
Tack för ditt snabba svar. Det löste mina frågor om barnhusbarn. Skall nu börja söka i Stockholms stad födelseböcker efter Sofia.
 
Mvh
 
/Rolf

2010-11-07, 12:00
Svar #6

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hon intogs 1808 på Allmänna barnhuset. Födelsedatumet uppges till 1805 26/3 och fadern anges vara arrestant: http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /04_06794.pdf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna