ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hökälla säteris ombyggnad på 1880-talet  (läst 619 gånger)

2006-10-10, 11:31
läst 619 gånger

christer andersson

Hej. Jag söker information om ombyggnationen på Hökälla säteri på 1880-talet. Dåvarande ägare var Gustav Maurits Wennberg, såldes senare till A G Friländer. Jag har inte funnit info i något arkiv i Göteborg.
Tidigare innehavare var, von Saltza, Sinclair, Kruuse af verchou, Hamilton m.m.  
 
MvH
Christer Andersson

2006-10-10, 13:31
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Christer,
Här finns en länk till en bild på (Hökällan).Sök under Hökällan och klicka på denna länk
 Objektet GhmE:74
Jag tror att det är S:t Jörgens sjukhus eller Lillhagens sjukhus, för det står när man söker på nätet, att det blev hospital (mentalsjukhus) i slutet på 1800-talet.
Hälsn. Eivor

2006-10-10, 13:53
Svar #2

christer andersson

Tack Eivor.
Bilden föreställer just som du nämnde, Göteborgs hospital/S:t Jörgens sjukhus.  
 
MvH
 
Christer Andersson

2006-10-10, 22:10
Svar #3

Marianne Magnusson

Christer, för många år sedan ställde jag frågor om Hökälla, se under Säve, äldre inlägg ( 2001-2002) Britt-Marie Karlsson skriver att det finns litteratur, och att Britta Magnusson vet mycket om området ...

2006-10-11, 09:39
Svar #4

christer andersson

Hej Marianne.
 
Personerna du nämner känner jag och det är jag som forskar för deras förening, Hökällas vänner sen ett antal år tillbaks men, vissa saker är ju mycket svår åtkomligt bl.a. det jag söker. Det kan ju finnas någon som läser här och har något i sina gömmor. Den som väntar får se. Först och främst är det ju ett foto (om det finns) på den gamla manbyggnaden som rev 1885 jag söker.
 
MvH
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna