ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äppelvikens småbarnshem  (läst 933 gånger)

2006-04-29, 00:36
läst 933 gånger

Magnus Lange

Hej !
 
Har börjat släktforska om min far som hamnade på detta hem ganska snart efter sin födelse, 1936.  
 
Jag tycker det är lite konstigt, då han är född i Södertälje. Fanns det inte småbarnshem på närmare håll?  
Den enda Äppelvik jag hittat ligger nämligen i Bromma, och att det funnits ett småbarnshem där bekräftar en trevlig dam från Bromma Hembyggdsförening. Hon hade själv jobbat där på 50-talet.  
Hemmet låg på Svedjevägen. det finns en Svedjeväg i Södertälje också, men ingen Äppelvik vad jag hittat (gulasidorna.se)
 
Ska bege mig till arkivet i Frihamnen när tillfälle ges för mera information, men tar gärna emot kommentarer/tips/info.
 
Mvh
 
/Magnus
 
 
 D

2006-04-29, 11:37
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Förmodligen har Södertälje barnavårdsnämnd tillsatt en barnavårdsman. Uppgift om detta bör finnas vid Södertälje stadsarkiv, den ort där din far föddes. Där bör även finnas uppgifter om var och varför han hamnade på småbarnshem.  
 
Jag förutsätter att din far har avlidit och då skall hans personakt finnas på aktuellt landsarkiv.  
 
Du kan hitta lite fakta även på Släktforskarförbundets CD-skivor.
 
Men tänk på att det gäller uppgifter som bör behandlas med varsamhet då de ligger inom sekretessgränsen.

2006-04-29, 18:48
Svar #2

Magnus Lange

Hej och tack för svar.
Ja min far dog för några år sedan.
Via Stadsarkivet har jag fått tag på lite papper, så varför han hamnade på småbarnshem vet jag. Jag blev mest fundersam på varför just detta, då det ligger en bra bit från Södertälje, mem det kanske var fullt på de andra.

2006-04-29, 21:28
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
1937 när min far gifte sig hyrde farfar o farmor ut salen till hemsystrar. Upp till 3 stycken övernattade där samtidigt, mat fick de på arbetsplatsen. Verksamheten upphörde troligen i slutet av 1940-talet. De arbetade på spädbarnshemmet. Mer visste vi inte, det var mycket hysch kring det hela. Det fanns ytterligare ett spädbarnshem några mil längre upp i Dalarna. Man trodde att det var ensamma mammor som skulle gömmas undan. De kom visst långt bortifrån.
 
När jag nu kom att tänka på det så kanske det hade med kriget att göra. Det kanske var flyktingar som  måste gömmas undan för sin egen säkerhets skull. Kanske krigsänkor som flytt till Sverige.  
 
Jag vill inte påstå att detta skulle vara aktuellt i det här fallet. Men företeelsen kanske är intressant att diskutera som sådan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna