ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Streng, Svante Gustaf  (läst 441 gånger)

2003-12-09, 20:07
läst 441 gånger

Utloggad Margareta Holmquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 00:17
    • Visa profil
Är det någon som har sett en Svante eller Sven Gustaf Streng, jag har bara uppgiften om att han var kommen från Stockholm.
Streng kom till Dalsland ca 1814 och var född  1781.
Jag har ingen aning om var i Sthlm söka denne man.
 
Har ni någon ledtråd tar jag tacksamt emot.
Margareta Holmquist

2004-03-12, 23:33
Svar #1

Utloggad Margareta Holmquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 00:17
    • Visa profil
hej igen!
 
Nya tipps har gett mig ideen om att min Svante Gustaf Streng född 1781 och möjligen en bror Petter född 1787, kan vara födda i Råda församling i Lidköpings trakten eller Råda i Karlstads närhet.
Är det någon som sett dem??
 
Vänligen
maggan Holmquist Kinnahult

2023-10-03, 10:07
Svar #2

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
Hej många år senare :)
Sven Gustaf Streng (Svante) som blev gästgivare i Skene, Kinna har jag i en väns släkt. Det är fortfarande oklart var han är född. Kanske i Ör? Berg? (Dalsland) Han var gift två gånger (Eva Cederlund och Maria Wennerstrand) och fick flera barn med Wennerstrand. Jag har heller inte hittat honom i någon födelsebok. Har du? Och varifrån kommer ryktena att han skulle vara från Stockholm? Jag tror att Sven föddes 1787 enligt hf (bifogad)
Hej från Annika


2023-10-04, 18:13
Svar #3

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
Ett alternativ, kanske....Jag hittade en Swen Streng med hustru Brita Christina Boman från Stockholm som 1791 fick en son vilken fick samma namn, Swen Streng. Kanske någon här som vill hjälpa till att kika vidare på detta spår. Kan det vara den Sven/Svante Streng som efterfrågas i den här tråden. I så fall var han varken var född 1781 eller 1787 utan 1791. Någon skrev att han kanske kunde ha kommit från Stockholm.....Fast å andra sidan hittar jag inte att han skulle ha en bror vid namn Lars. En bror som hette Lars Peter, 5 år yngre kan jag läsa mig till. Sedan dör fadern. Modern kan ju ha gift om sig förstås men det här kanske inte är en het kandidat....


Källa:
Svea Livgardes kyrkoarkiv på Arkiv Digital
Födelse och dopböcker 1790-1801 SE/SSA/005E/C/1



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna