ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schwalbe, Margareta  (läst 793 gånger)

2000-05-25, 13:36
läst 793 gånger

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Jag söker en försvunnen ungdomsväninna till min mor; hon hette Margareta Schwalbe, bodde på Drottning Kristinas väg i Stockholm, de två lärde sig sy tillsammans i cirka 16-18-årsåldern (slutet av 20-talet - början av 30-talet). Margareta hade sviter efter polio och samband med någon sjukhusvistelse förlorade de kontakten. Då min mor, Irma Viola Jacobsen (då Dahlgren), som fortfarande är i livet, tyckte mycket om denna väninna, vore jag tacksam för alla upplysningar om hennes fortsatta öde.Margaretas föräldrar bodde på Norr Mälarstrand i Stockholm och hade ev någon godsägarbakgrund i Tyskland. Margareta hade en syster, som hette Karin och en bror.
Med vänlig hälsning, Elin Ericson

2000-05-25, 18:22
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Elin!
 
I Stockholmskatalogen finns fem personer med namnet Schwalbe! Ring till någon av dom! Eftersom det är ett ovanligt efternamn så borde det vara släkt.  
 
Mvh//
Lotta

2000-05-25, 20:09
Svar #2

Carl Szabad

Elin! Det avlider en Margareta Schwalbe 1994, född 1909. Hon bor då på Norr Mälarstrand 18 så troligen är det samma person. Hon är då ogift.

2000-05-25, 20:51
Svar #3

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! En petitess, men det står tydligt på Anbytarforums förstasida att man alltid ska ange källa till de uppgifter man lämnar. Du antar tydligen att alla känner till Sveriges Dödbok, för annars kan man nog bli konfunderad över ditt allvetande.

2000-05-26, 00:24
Svar #4

Carl Szabad

Sven! Helt riktigt, även jag behöver vissa hjälpmedel. Uppgiften är alltså ur CDn Sveriges Dödbok, den kommande versionen som täcker 1950-1999. Jag drog en möjligen förhastad slutsats att Elin var mest intresserad av Margareta Schwalbe som levande person, medan vi vanliga släktforskare inte ser sådana begränsningar.

2000-05-26, 09:00
Svar #5

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej Lotta o Carl!
Man blir alldeles paff för alla prompta svar man kan få i detta forum! Hjärtligt tack, det här kommer att intressera min mor mycket; då kanske man också kan få fram mer om Margareta Schwalbes liv.
Hälsn Elin E.

2000-05-26, 09:20
Svar #6

Carl Szabad

Elin! Jag kan tillägga att hon var född 3 juli 1909 i Film i Uppland och avled 24 februari 1994. Du kan börja att leta efter dödsannons eller -runa i dagstidningarna. De finns åtminstone på Kungliga biblioteket och möjligen fortfarande tillgängliga för allmänheten i deras egna arkiv.

2002-02-20, 21:31
Svar #7

Lisa Schwalbe

Hej! Jag ville bara säga att jag heter Schwalbe i efternamn och är intresserad att få veta lite om min släkt... Jag tror inte att jag kanske kan hjälpa men Margareta kan vara en avlägsen släkting till mig och min familj. M.H.H Lisa Schwalbe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna