ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Gustaf Petersson, 2:a Livgard.+ Tegelbruksarb  (läst 510 gånger)

2006-02-24, 22:38
läst 510 gånger

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Min ana Peter (Per) Gustaf Petersson har jag lyckats följa genom (nästan)hela hans liv. Han föddes 1846-06-02 i Idehult,Arby(H) och dog 1904-05-25 i Mörbylånga (H). Under hans första period i Småland kallas han Peter Gustaf när han kommer tillbaka från Stockholm till Mörbylånga kallas han Per Gustaf
 
Den lucka i hans liv som jag hemskt gärna vill fylla med mer fakta är från 1871-12-28 då han flyttade från Arby (H) som inkallad till 2:a Livgardet och åren fram till 1887-04 då han flyttade som Tegelbruksarbetare från Ekerö (AB) till Mörbylånga (H)
 
Jag har tidigare frågat (2004) under Ekerö, Uppland, men fick då inget napp. Tacksam för all hjälp jag kan få.  
 
Dick Wåhlin

2006-02-25, 21:56
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Per Gustaf Pettersson, f. 2/6 1846 i Arby, inskrevs i Konungens Andra Lifgardes Recryt-Rulla 10/11 1871 (sid 184). Inflyttad från Arby. Faderns yrke arbetskarl, själv var han dräng. Han fick kompaninummer 89 och kompanichef var en von Rosen.
 
I Andra livgardets husförhörslängd (sid 185) finner man att han tillhörde Lifkompaniet (1:a).
Han begick nattvarden 28/1 1872 och bevistade husförhör 8/3 samma år.  
Frejd och särskilda anteckningar:
ut. anm.
afvikit 72
afsked 6/11 78
Utflyttad samma dag till Ekerö.    
 
(Göta livgardes församlings kyrkoarkiv, SVAR)  
 
Följande är i all hast hämtat från Wikipedia, så jag vet inte hur pass tillförlitliga uppgifterna är:  
Andra gardesregementet namnändrades 1818 till Andra livgardet och 1894 till Göta livgarde, I 2. 1829 flyttade man in i tre nyuppförda kaserner i kvarteret Terra Nova på Ladugårdsgärde i Stockholm där det tidigare legat ett varv. 1890 flyttade man in i nya kaserner på Linn?gatan med Svea livgarde som granne.
Hälsar vänligen
Maud

2006-02-25, 22:35
Svar #2

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Tack igen Maud
Denna person är fader till Gustav Fernstedts hustru, Gustav som vi nyligen diskuterat under Klara församling. Tänkte försöka göra denna gren klar i avvaktan på Barnhusakten. Nu vet jag mer om Per Gustafs år i Stockholm. Återkommer under Klara(AB) igen när jag fått Barnhusakten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna