ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mine svenske røtter...  (läst 1296 gånger)

2002-09-04, 12:48
läst 1296 gånger

Arne Borg

Hei. Jeg søker opplysninger om Karl Johan Pettersen, født 1 november 1856 i Stockholm, av foreldrene Gustaf og Matilde Pettersen, født Flodin. Gustaf skal ha vært fra Småland, og Matilde Flodin fra Mariefred. Rundt 1875 dro Karl Johan til Norge, giftet seg i 1877 og døde som feierinspektør i Ålesund i 1926. Min bestefar, Hans Ludvig Borg giftet seg med Pettersens datter Rakel. Far til Hans Ludvig het Karl Johan Borg, og både han og hans hustru Mathilde var født i Sverige, men jeg vet ikke når. De dro også til norge rundt 1880. Om noen har noen opplysninger om noen av disse blir jeg svært glad. For ikke å snakke om hvor glad jeg blir om jeg finner slekt i Sverige. Takk for fine sider.

2002-09-06, 09:04
Svar #1

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej Arne! Mantalsuppgifter för Stockholm för 1855 finns här: http://www.ssa.stockholm.se/forskarsalen/Aspdb/Mantalsreg/mantal55a.asp Det är ju för året före Karl Johans födelse. Jag sökte på föräldrarna men hittade dem inte. Du kan ju prova själv med olika stavningar. (Klicka på Filter först). Sedan kan Du ju höra med någon som har Söder- Klara- eller Gamla stan- skivorna, men de täcker ju inte hela Stockholm och så börjar de i slutet på 1870-talet om jag inte minns fel. Det säkraste är Stockholms Stadsarkiv som har alla mantalsuppgifter för den här tiden. Mvh Lissela

2002-09-06, 09:12
Svar #2

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej igen! Glömde säga att adressen till Stockholms Stadsarkiv är www.ssa.stockholm.se  Mvh Lissela

2002-09-06, 09:25
Svar #3

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej! Ett tillägg till: upptäckte just att 1871 års mantalsuppgifter också finns. Ligger här: http://www.ssa.stockholm.se/forskarsalen/Aspdb/Mantalsreg/mantal71.asp Lycka till! Lissela

2002-09-20, 10:16
Svar #4

Arne Borg

Takk skal du ha Lissela. Skriver svar til deg her, for får ikke den direkte mailen til å virke.
Har søkt der du sa, og funnet mye interessant. Har også kommet over et kort over min oldefar Borg, og funnet ut at han het Carl Peder Josephson Borg, at han var sønn av Josephson som var sønn av prosten i Hesokn (?) kirke i Sverige. Har satt inn en egen annonse om dette under generelle etterlysninger.  
Men en ting jeg lurer på, finnes det et generelt søkested etter folk i Sverige? I norge har vi folketellingene for 1865, 1875 og 1900 for hele landet samlet. Her kan vi søke etter navn, titler osv. Finnes noe slikt i Sverige? Lurer, siden jeg ikke helt vet hvor i landet de kommer fra.
med vennlig hilsen
Arne

2002-09-20, 14:07
Svar #5

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej! Jag kan bara säga hur jag skulle göra. Betr Josephsson skulle jag gå in på Socken-Sök här på Rötter och prova olika alternativ till Hesokn. Jag har inte kunskap och fantasi nog att förstå vad det är för socken. När du vet det kan du kolla i herdaminnen efter en präst som heter Joseph. Jag vet inte hur man får tag på herdaminnen i Norge. Kanske du kan fråga här på anbytarforum om någon som har rätt volym kan titta efter.  Vad betr den andra grenen som bodde i Stockholm borde det gå att hitta personerna i inflyttningslängderna om du vet ungefär när de flyttade in. Men jag har ingen erfarenhet av att forska på Stockholm. Det var ju en kraftig inflyttning dit så det kanske kan bli svårt.  Hälsningar Lissela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna