ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nilsdotter Carolina född 1862 i Fernebo  (läst 923 gånger)

2003-01-14, 10:57
läst 923 gånger

Utloggad Marie-Louise Winblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej  
 
Carolina försvinner till staden 1879-10-24 enligt hfl. utflyttningsattest 144. Jag sitter på biblioteket och vevar mikrofilm, men har inte hittat attesten ännu. Nu undrar jag om någon sett vart Carolina tagit vägen och vad som händer henne?
Carolina är kanske lite problematisk, hon stavas både med K och C i förnamnet och efternamnet Nilsdotter/son kan också bytas mot Spektor/Spector/Specktor. Hon föddes 1862-09-08 tillsammans med döfött flicka enligt födelseboken, men enligt faderns bibel föddes de 1862-09-10.
 
Försöker kartlägga alla ättlingar till hennes far, så alla Spektors bidrag mottages tacksamt.
Mvh Marie-Louise

2003-01-14, 19:07
Svar #1

John Sidén

Hej Marie-Louise!
På Klaraskivan hittade jag pigan Karolina Nilsdotter f 1862-09-08 i Färnebo, hon flyttade från rote 11 Hedvig Eleonora till Drottninggatan 61/Gamla Kungsholmsbrogatan 13 i Klara 1892-01-13, 1895-12-31 flyttade hon till rote 9 Hedvig Eleonora.
Med vänlig hälsning
John

2003-01-14, 20:12
Svar #2

Utloggad Marie-Louise Winblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Oj, va kul!
Ett stort tack John.  
Det går inte att se om hon var gift eller hade några barn? Jättekul att ha lite mer kött på benen.
Åter tack
Marie-Louise

2003-01-14, 21:42
Svar #3

Anders Larsson

Marie-Louise
Någon Carolina/Karolina (som kan passa in) kan jag inte hitta på vare sig Söderskivan, Klaraskivan eller Gamla Stan-skivan.
 
Jag hittar en person som heter Pinkas Spektar/Spektor på Söderskivan. Han ska vara född 18800610 i Odessa, Ryssland. Flyttade in på Repslagargatan 9 1918. Bor kvar där 1926 när skivan tar slut. Har var mekaniker.  
 
På Klara-skivan hittar jag en Frida Matilda Spektor Jansson, född 18930917.
Flyttar in till Lilla Vattugatan 14 från Nybroroten den 7/12 1920, och bor kvar där vid skivans utgång 1926. Arbetar som tjänarinna. Födelseförsamling: Färnebo, Värmlands län.
 
Dessa är de enda Spektor/Spector/Specktor jag hittar.

2003-01-14, 22:01
Svar #4

Anders Larsson

Jag får skämmas lite. Jag tittade inte tillräckligt noga. Det är klart Karolina fanns på Klaraskivan som John Sid?n säger.

2003-01-14, 22:20
Svar #5

Utloggad Marie-Louise Winblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anders
Viken tur jag har att du hittade Frida. Jag hade lagt in en efterlysning på bl. a. henne under dödboken för att se viket efternamn hon bar och om hon gifte sig någongång. Vet bara när hon föddes, dog och att hon flyttade till Stockholm. Har en hög med Spektors flickor som flyttar till staden och saken blir inte lättare av att de har lite olika efternamn... Är du på koll humör se under Stockholm, Efterlysningar; Fernebotöser...
Min Spektorssläkt är Värmländsk, så ryssen är inte min.
Tack för Spektorssöket..
Marie-Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna