ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mollstedt, Simon Petrus  (läst 638 gånger)

2006-07-24, 22:49
läst 638 gånger

Eric Fogelström

Hittade en notis om att en Simon Petrus Mollstedt blev intagen på barnhem. Då jag forskat i släkten Mollstedt men inte hittat denne son tidigare vill jag kontrollera detta. S P är född 1794-06-08 och återfinns i Katarina Församling GID 2734.121.71800. Enligt notisen står avl överskärargesäll. Detta tyder på att han skulle vara son till Karl Petter Mollstedt (Överskärare) och hans hustru Helena Carolina Bolin. I födelseattesten tyder jag en Gustaf som far och en Rebecka som mor till S.P.
Skulle någon i forumet kunna hjälpa till att bringa klarhet i detta?
//Eric

2006-07-24, 23:57
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tycker det står öfv sk ges(äll) Jon (?) Mollstedt i födelsenotisen, modern Rebecca Norström, kanske någon annan tolkar namnet på annat sätt.
 
 
Är det denna notis från Barnhus-sök du sett?
Mollstedt, Simon Petrus  
Nämnd i rullor: 1801
 
 Rulla 1801  
Barnets förnamn Simon Petrus  
Barnets efternamn Mollstedt  
Intagningsdatum 1801-05-21  
Födelsedatum 1794-06-08  
Anmärkningar fadern avl. överskärargesäll  
Utlämningsdatum 1801-07-27  
Utskrivningsnummer 3289  
Volymnummer 15  
Inskrivningsnummer 147

2006-07-25, 00:30
Svar #2

Eric Fogelström

Verkar som mitt inlägg inte kommer upp. Simon Petrus är son till Jonas Petter Mollstedt och Rebecka Norström så gåtan är löst. Jag som råkade mixa ihop dessa båda eftersom jag inte visste att även J P höll på med överskäreri.
 
Frågan uppstår dock om Simon Petrus Mollstedt är densamme som en Simon Moll (soldat vid Bohusläns regemente) som jag fått uppgift om att vara son till dessa båda. S P var intagen på barnhem och det är den notisen Chris jag pratade om.
//Eric

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna