ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lovisa Elisabeth Westergren född 1815-09-29  (läst 844 gånger)

2002-08-01, 10:25
läst 844 gånger

Utloggad Björn Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som känner till var Lovisa Elisabeth Westergren 1815-19-29 är född, vilka är hennes föräldrar? Hon gifte sig 1838-10-14 med Anders Jansson i Stavby Uppsala län. Enl hfl kom hon från Stockholm.
 
Björn

2017-02-23, 21:38
Svar #1

Utloggad David Ekstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 14:55
    • Visa profil
Hej Björn!


15 år efter att detta inlägg skrevs kan jag faktiskt ge lite besked. Lovisa Elisabeth Westergren var mycket riktigt född i Stockholm och hennes mamma hette Elisabeth Westergren och var piga. Lovisa Elisabeth togs in på Allmänna barnhuset och hamnade så småningom (1818) hos rättaren Mårten Ströms hustru på Eke säteri utanför Vaksala i Uppsala. Där var hon tills hon började arbeta som piga på Lydinge säteri utanför Stavby (se www.lydingesateri.se för en del historia om herrgården) och gifte sig med Anders Jansson som också arbetade där.


Om pappan är inget känt och om mamman, Elisabeth Westergren, har jag förgäves försökt få tag på handfast information. Kanske någon här kan hjälpa?


I förlossningsjournalen från Allmänna BB (F1aa:22 bild 1000 nr 7 i AD) kan man se att Elisabeth Westergren ska ha varit 27 år gammal, ogift och förstfödande, när hon 18150929 födde Lovisa Elisabeth. Elisabeth bör därmed ha varit född någon gång oktober 1787-september 1788. Jag har gått igenom vad jag tror är alla födelselängder i Stockholm (även regementen etc) men inte hittat någonting.


I mantalslängden i Jakobs församling 1820 omnämns en piga Elisabeth Westergren (nr 1785) som ska vara i tjänst och mantalsskriven hos sidenvävargesäll Philip Springer i Bondesonen större 2, Katarina församling. (Kvarteret finns kvar och ligger vid Nytorget.) Jag har kollat i husförhörslängderna där både fram och tillbaka men inte hittat henne. Varför denna hänvisning till Katarina församling finns i mantalslängderna för Jakob vet jag inte.


Det är inte 100 procent säkert att pigan Elisabeth Westergren i 1820 års mantalslängd är vår Elisabeth Westergren, men mycket talar för det eftersom Elisabeth för flickor födda i slutet av 1780-talet tycks ha varit ett väldigt ovanligt namn (i alla fall i Stockholm) och Westergren är ju inte jättevanligt heller.


Om jag inte har förbisett någonting i födelseböckerna så återstår som jag kan se det alternativen att Elisabeth Westergren, precis som hennes dotter, hamnade på barnhuset (där jag inte har kollat) och aldrig blev skriven på församling (fast tog man in späda barn 1788?), eller naturligtvis att hon är född någon annanstans - och då blir det verkligen som att leta efter en nål i en höstack. Eftersom hon är ogift måste hon ha varit född Westergren.


Har i stadsarkivets digitala register tittat efter begravningsuppgifter men inte hittat något.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna