ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lorens Peter Ahnberg, kammarbetjänt hos de Mar?  (läst 504 gånger)

2003-12-11, 20:07
läst 504 gånger

Utloggad Tova Zetterberg Pihl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-02-22, 21:45
    • Visa profil
Hej!
Jag har en längre tid sökt efter Lorens Peter Ahnbergs, f. 1778, ursprung och dödsdatum. Han var verksam som betjänt och jägare på Ankarsrums Bruk i Hallingeberg 1798-1803. Därefter försvinner han spårlöst. Nu har jag fått veta att husbonden hette Jakob Fredrik Gustaf de Mar? f. 5/6 1770 i Ulrika, Östergötland. Denne de Mar? fick sin första son, Anders Baltzar, i Stockholm 1798. Därefter flyttar de Mar?s till Ankarsrum. Har någon stött på denna familj i Stockholm och därmed kanske också min Lorens Peter? Han är en svår nöt att knäcka...
 
Hälsningar
Eva

2003-12-13, 12:24
Svar #1

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Eva
Även jag söker efter Lorens Peter, han var min ff mf mf. Vad jag har hittat är att han (i hfl för Hallingeberg) flyttar in till Ankarsrum 1798 från (som jag har tytt det med ? tills nu!) Stockholm. Han gifter sig och får två barn i Hallingeberg, dopvittne för båda är bl a herr bruksassessor de Mare. Dottern Helena Lena (som är min ana) gifter sig omkring 1827 med hammarsmeden (vallonättlingen) Anders Gustaf Bonnevier (född i Stora Malm sn), de får ett antal barn som föds i Storebro bruk, Vimmerby lfs samt två st födda i Böksholms bruk, Drev sn.
Fam Ahnberg flyttar inte direkt från Hallingeberg till Storebro, så jag vet inte heller vart de tar vägen 1803. Det står födelseort angiven på Lorens Peter i hfl för Hallingeberg, men det är svårtytt, ett tips jag fick här på Rötter var Dörby men det föds ingen Lorens Peter där 1778 (eller 1777/1779).
Mvh Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna