ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianus, Johan Erik, f. 1866 d. 1919, till Sthlm ca 1890  (läst 528 gånger)

2002-11-29, 08:21
läst 528 gånger

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej,
 
har en fråga om min farfars morbror som 1889 lämnade släkten kvar uppe i Tornedalen, för att försvinna söderut och aldrig mera höra utav sig. Hans öde har förbryllat många av hans numera avlidna syskon och syskonbarn m fl.
 
JOHAN ERIK KRISTIANUS, född med namnet KUMPPANI 17/2 1866 i Hietaniemi församling, Norrbotten.
Hade 1886 gifvit sig till siöss, återkom hem samma år.
Utfl. till Örnsköldsvik, Alnö såg, 25/10 1889.
 
Därifrån flyttade han till Stockholm ca 1890-1891, okänt vilken församling.
Bytte släktnamn till KAMPANIUS ca 1892-93. Bytte några år senare åter släktnamn till KRISTIANUS.
 
I början av 1900-talet lär han enligt muntliga uppgifter ha bott i JOHANNES församling. Flyttade senare till KATARINA församling.
Bosatt där på Högbergsgatan 26.
Avled också där ogift 26/5 1919.
 
Enligt brevsvar som jag erhöll från Stockholms stadsarkiv 1979, skulle Johan Erik Kristianus (enligt Rotemansarkivet 1878-1926) ha varit sjöman, senare arbetskarl.
 
- Är det någon som har stött på denne man i någon arkivkälla?
- När inkom han till Stockholm? Vilka tidsperioder bodde han i de olika församlingarna?
- Vad dog han utav?
- Någon som kan finna ut uppgifter om honom ur sjömansarkiv? Vart vänder jag mig för det?
 
Det var så att denna John Kumppani - enligt familjetraditionen - hade en hel del problem med sina egna religionsgrubblerier. En brorson till honom hade som barn hört omtalas, att John vid någon tidpunkt i sitt liv hade fått för sig att han själv var Jesus Kristus....
Dessa tankegångar kan nog mycket väl förstås i hans något märkliga släktnamnsbyten.
 
Åren  1887-88 hade John Kumppani varit på inofficiellt stockholmsbesök.... vilket slutade med att han greps i Storkyrkan under någon mässa, där han överröstade kyrkoherden med att hålla en alldeles egen mässa uppifrån en läktare. Denna mässa hade hållits på ett okänt språk så att ingen hade förstått honom. Polisen hämtade ner honom och satte honom i häkte. Med fångskjuts blev han sedermera förpassad hem till Tornedalen.
Allt detta kunde man läsa i Aftonbladet och några lokaltidningar från denna tid. Rubriken hemma i Norrbotten blev ironisk: Kumppani i Stockholm.
Han fick mellanlanda i bl a Härnösands och Luleå cellfängelser, där jag har återfunnit honom såsom transportfånge i fångrullorna. Det tog ju ganska lång tid att färdas hem.
 
Nu känner jag att jag har behov av att få reda ut hans liv så gott det nu går. Hoppas någon kan hjälpa mig att återfinna honom i bokföringen för han stockholmstid, ca 1890-1919.
 
M v h
S. Torikka
Luleå

2002-11-29, 13:12
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22012
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 18:40
    • Visa profil
Från Söder- och Gamla stan-skivorna:
 
Arbetaren/sjömannen Johan Erik Kristianus/Kumppani/Kampanius inflyttar 20/11 1890 i Stadsgården 12, Katarina förs, från Arnäs, Västernorrlands län.
Militäruppgift: 105-108-88
Ej exercerat men inskriven som värnpliktig.
 
1893 förs han till bilagan (över obefintliga), men 15/10 1895 uppges han flytta till rote 8 (Roslagsroten, Johannes förs).
 
Återkommer därifrån till Katarina 3/12 1896. Står nu som arbetskarl, inneboende Danviksgatan 17 (kv Danviks hospital).
 
23/3 1897 flyttar han till Gamla stan, arbetare, anställd och inneboende hos en sadelmakare Ljungberg, Didrik Ficks gränd 1.
 
Återkommer därifrån till Katarina 21/12 1898 där han är skriven i kv Häckelfjäll (Östgötagatan 11, Lilla Fiskaregränd 2, Roddaregatan 2, Högbergsgatan 26) till sin död 26/5 1919.  
Sociala anteckningar: Sinnessjuk, intagen Allmänna försörjningsinrättningen 1900-1904, 1906-1910.  
Sista sociala anteckningen är Afi 1910-01-01, möjligen var han kvar på inrättningen till sin död.  
 
Stockholms stads allmänna försörjningsinrättning, vanligen kallad Grubbens var belägen på Kungsholmen men hade filialer på Söder, på Tjärhovsgatan och Bondegatan. Där intogs åldringar, arbetslösa, kropps- och sinnessjuka.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-11-29, 13:43
Svar #2

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Maud!
 
Super-Tack för det uttömmande svaret. Hade aldrig kunnat drömma om att dylika sammanställningar redan fanns. Det enda jag saknar är i så fall hans konkreta dödsorsak.
 
Den information du lämnade nu svarar mycket väl emot de familjetraditioner jag uppfattade under 1970-talet.
 
Grubblerier kan vara svåra, och bör nog läggas åt sidan.
 
Väl mött,
ST

2002-11-30, 04:38
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22012
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 18:40
    • Visa profil
Hej ST,
Söderskivan ger ibland upplysning om dödsorsak, men tyvärr inte för Kristianus - märkligt namnval, förresten, om man betänker vad det betyder...  
Stockholms Stadsarkiv lär ha förteckningarna över intagna på Allmänna försörjningsinrättningen, kanske finns dödsorsaken där - om han nu var kvar 1919.
Du kan e-posta förfrågan:
stadsarkivet@ssa.stockholm.se  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-02, 10:29
Svar #4

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Maud,
tack för det tipset. Jag ska prova skriva dit.
/ST

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna