ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmberg, Julia Vilhelmina  (läst 483 gånger)

2000-01-08, 16:54
läst 483 gånger

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Söker efter Julia Vilhelmina Holmberg, född 29/12 1882 i Östhammar.  
På Söderskivan hittade jag henne på Krukmakaregatan 7A, Kv. Hagen 18. Hon hade anställning som Restauratris, och var ogift. Hon hade flyttat dit 29/12 1914 från Rote 23, Karlsviksroten och flyttade därifrån 1915 till Rote 35, Enskederoten.  
Förstår mej inte på rotarna i Stockholm och vet inte hur jag ska gå vidare.  
Vet någon hur jag ska få reda på vart hon tog vägen sedan, och när hon avled? Hon avled troligtvis före 1920.  
Hoppas på hjälp.
 
Elenor

2000-01-08, 17:51
Svar #1

John Sidén

Hej Elenor!
 
Även jag har tittat på Söderskivan. Karlsviksroten är Kungsholms församling. Därifrån flyttade Julia Vilhelmina till Krukmakaregatan 7 A i Maria församling. Rote 35 är Brännkyrka församling.  
Har du sett att hon har en son som heter Erik Olof f 1913-04-08 i Söderhamn? Han finns också med på Söderskivan. Såvitt jag kan se bodde han inte hos sin mor. Han flyttade in till Katarina 1916-11-24 från Ösmo församling och var fosterbarn hos Adolf Åkerlund och hans familj i kvarteret Båtsmannen mindre 9. 1919-01-12 flyttade han till (Maria) Prästgårdsgatan 12 i Maria församling. 1919-10-10 flyttade han till Mulseryds församling i Jönköpings län. men allt det kanske du visste.
Varma hälsningar
John Sidén
präst i Veta på Östgötaslätten

2000-01-09, 15:37
Svar #2

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej John!
Tack för uppgifterna!
Jag och min mor har kontakt med Erik, och han vill veta var och när hans mor avled. Erik är sjuklig, och vi har lovat att försöka hjälpa honom. Vi tror inte att han vet att han var fosterbarn hos Åkerlunds när han var liten. Tack för upplysningen! Vi hade heller inga uppgifter om hur han hade flyttat.
Han har sagt att han bodde hos mormor en sommar. Mormor Mimmi Kristina Holmberg f. Engström flyttade 1916 till Prästgårdsgatan 12. Det är den sista adressen vi har på henne.  
Erik kom som 6-åring till en familj i Bosarp, Jönköpings län, och där växte han upp.  
Vi ska genast beställa mikrokort om Brännkyrka och se om vi kan komma vidare i jakten på Julia!
Tack igen, John!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna