ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hillman festfixare omkr 1835  (läst 690 gånger)

2003-04-10, 15:20
läst 690 gånger

Utloggad Anna Glindås

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormors farmor föddes utom äktenskapet på Lövsta bruk. Fadern var gift i Stockholm och hette Hillman. Han ver tydligen välbeställd och arrangerade stora fester, bl a på Lövsta, det är allt jag vet om honom. Han och hustrun tog sig an barnet eftersom de själva var barnlösa. Finns det någon som vet något om honom?

2006-09-20, 09:53
Svar #1

Utloggad Birgitta Johnsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-04-04, 14:38
    • Visa profil
Hej!
Min mamma var född Hillman och bördig från Västervik, Kalmar län. Jag har nyligen börjat söka efter mina rötter och då funnit att namnet är mycket vanligt i Gävleborgs län, sskt Gästrikland. Det är med stor säkerhet taget efter orten Hille, Gävle. I Kalmar län fanns på 1600-1700-talet en gästgivare i Misterhultstrakten som hette Hillman. Han hade tre söner som alla skickades till Uppsala universitet. En blev soldat och dog i Baltikum, en blev präst i Kristdala och hade 15 barn! Det är från honom jag har mina rötter. Den tredje brodern, den mest skötsamme, hamnade som jurist i Stockholm och kan mycket väl vara din anfader.
Gästgivarens far uppges komma från Kalmar, liksom modern, född Hesse.
Mormonerna har kartlagt stora delar av denna släkt har jag funnit på Family Search.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna