ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-11  (läst 2028 gånger)

2004-01-06, 23:46
läst 2028 gånger

Jenny Söderström

Hej Torunn! Det var verkligen lustigt att du skrev just idag, för när jag satte på datorn nu på kvällen var det med avsikten att äntligen få ihop berättelsen om Vera Rosenqvists liv (inklusive brevet från Elliot) och få iväg den till tv-programmet Din släktsaga. Det är ju något som jag har tänkt göra i två månader nu... Men när jag satte på datorn var jag naturligtvis bara tvungen att titta lite på nätet först, och jag kollade då även Anbytarforum och fick syn på ditt inlägg.
 
Jag mejlade berättelsen om Vera Rosenqvists liv till Din släktsaga helt nyligen, så nu ska det bli spännande att se om de hör av sig. Jag hänvisade även till min förfrågan här, så de kanske går in och läser detta?
 
Annars har jag tyvärr gett upp mina försök att hitta Elliot. Det verkar ju helt hopplöst! Inte ens de gula strecken på armen går det ju att få någon reda på. De nya uniformerna hade blåa streck, och de gamla uniformerna hade alls inga gradbeteckningar på ärmarna. Erland Lonaeus' inlägg är intressant, och när det nu verkar så konstigt är det ju helt klart värt att överväga möjligheten att Elliot inte alls talar om gradbeteckningar. Men jag får nog ändå intrycket av Elliots brev att Vera redan vet att han har tagit värvning en andra gång, och att det är stigandet i graderna som är nyheten. Att Elliot inte är en vanlig menig framgår ju i alla fall av det han skriver om att han får gå ner i graderna om han inte bättrar sig.
 
Uniformerna på Erland Lonaeus' bilder ser för övrigt precis ut som bilderna jag såg i boken Kungl. Lifgardet till häst - Regementets historia i kort sammanfattning, från 1914. Så såg Elliot ut.

2004-01-07, 14:18
Svar #1

Bengt Nilsson

I rullan för 1915 nämns en underofficer Carl Martin A:son Elington. Elliot är visserligen ett stycke från Elington, men som ett smeknamn?

2004-01-07, 15:14
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Förmodligen är det den här mannen:
 
Fadern heter Karl Alfred Andersson.
 
Post 3163149
Karl Martin
f. 1888 i Eling (Skaraborgs län, Västergötland)
s.
Pojke, barn i familjen
Elingstorp
Eling (Skaraborgs län, Västergötland)
v
Födelseort i källan: Elings

2004-01-07, 18:08
Svar #3

Bengt Nilsson

Det förefaller rimligt, denne Elington var född 15/11 1888. Han blev sergeant den 16/5 1915, vilket kanske ställer till det hela? Tolkningen var väl att brevskrivaren hade samma grad redan året innan?
 
Man kan i och för sig hitta 3 st personer med efternamnet Elliot i arm?ns rulla 1915, men det vore det väl konstigt att underteckna med efternamn. Dessutom tjänstgjorde ingen av dem vid rätt regemente.

2004-01-07, 22:49
Svar #4

Bengt Olsson

Har funderat lite mer på det där med examenstecknen på ärmen och faktum är ju att man fick dom där strecken på ärmen INNAN man fick dom på kragen (åtminstone fick mina furirskamrater det medans jag tappert strävade på som menig) så det kan ju vara så att Elliot, eller vad han nu heter, gick underofficersskola  och blev sergeant först i maj -15. Det gick trögt i befordringsgången på den tiden!  
 
Bengt Olsson

2004-01-07, 23:38
Svar #5

Jenny Söderström

Det är verkligen fascinerande, det här, fast jag börjar bli tämligen snurrig av alla gradbeteckningar.
 
Namnet Elington låter väldigt bekant, jag är rätt säker på att jag också har stött på det och reagerat på det. Tyvärr kan jag inte alls minnas varför jag inte har intresserat mig för honom mer. Det måste ju gå att ta reda på om han steg i graderna eller påbörjade en utbildning vid den aktuella tidpunkten. Jag undrar om det inte ändå var något med honom som fick mig att avskriva honom? Jag ska ta och kolla upp honom igen framöver!

2004-01-08, 00:26
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Så här ser det ut i 1917 års rulla om skoltecknen:
 

2004-01-08, 05:06
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Spännande.  
Till sist är det nog nån som har Eureka.
mvh
rune

2004-01-12, 21:00
Svar #8

Jenny Söderström

Jag var idag och tittade i Rulla öfver Kungl. lifgardet till häst officerare, underofficerare, manskap och värnpliktige samt civilmilitära personal år 1914 (Stockholm 1914) igen. Jag tror nu att anledningen till att jag avskrev Elington var att han tog värvning redan 1907. Elliot skriver ju att han aldrig skulle ha tagit värvning ännu ett år om det inte hade varit för Vera. Då verkar det väl märkligt om han redan har varit i tjänst i sju år?
 
Det som står om Elington i den tryckta rullan (under rubriken distinktionskorpraler) är i alla fall följande:
N:o och skv.: 1 lif
Elington, Carl Martin, skm.
Dist. t. (tjg. vid Livskv. korpralskola)
Född: 15 nov. 1888
Kom i krigstjänst: 1 nov. 1907
Befordrad till vicekorpral: 31 okt. 1909
Befordrad till korpral: 1 jan. 1910
Befordrad till Dist.-korpral: 31 nov. 1911
 
Inte för någon i denna rulla finns det några anteckningar om befordringar under 1914, så dessa har uppenbarligen inte hunnit komma med i boken.

2004-01-13, 09:01
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
I 1926 års rulla över Officers- och underofficerskårerna har han avancerat till fanjunkare, med sergeants lön.

2004-01-13, 14:23
Svar #10

Bengt Olsson

Befordringsgången var ju lite långsam på den där tiden så det är väl inte otroligt att Elliot har tagit värvning första gången 1907 om han nu har avancerat till sin grad med två streck på armen. Var kommer namnet Elington ifrån då? Från Eling naturligtvis men konstruktionen med -ton? Låter som om han skulle kunna vara född i USA eller i a f att föräldrarna varit där. Kan han ha fått smeknamnet Elliot den vägen?
 
Bengt Olsson

2004-03-11, 00:51
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Nu är vi inne i mitten på mars och vi är nyfikna till döds om nya fakta har dykt upp  !!!!!!!

2004-03-12, 19:37
Svar #12

Jenny Söderström

Nej, inga nya fakta, tyvärr! Jag skulle ju kunna gå till Krigsarkivet och kolla om det finns någon anteckning på Karl Martin Elington för den aktuella tiden. Det har dock inte blivit av. Däremot kollade jag som hastigast upp Karl Martin i Elings kyrkoböcker när jag ändå var på Riksarkivet i Arninge. Det är ju nu länge sedan, och om jag alls gjorde några anteckningar så har jag tappat bort dem. Förmodligen antecknade jag inget, för det enda som var relevant att kolla var ju om Karl Martin själv eller hans föräldrar tillbringat någon tid i USA. Detta med tanke på Bengt Olssons id? ovan, som jag tyckte var intressant. Så var dock inte fallet.
 
Det enda som har hänt annars är väl att jag, för bara för ett par dagar sedan, fick ett mejl från Din släktsaga. Tråkigt nog verkar de inte särskilt intresserade av historien: Tack för ditt mejl och den intressanta historien om Vera. Jag är ledsen att det tagit oss sådan tid att besvara ditt mejl, men det har varit fullt upp på redaktionen med nya inspelningar. Veras levnadsöde är fascinerande och sorgligt. Det är synd att du inte vet mer om Elliot eller om det mystiska slutet på Amerikavistelsen. Det verkar ju som om Vera bar på någon mörk hemlighet... Vi ska under våren ta ställning till alla de släktsagor som kommit in till redaktionen och återkommer till dig om det blir aktuellt att gå vidare!

2004-06-22, 17:22
Svar #13

Torunn C Ludvigsen

Jenny!
 
Jeg spør igjen jeg.. hvordan går det med historien?
 
TC

2004-06-22, 23:26
Svar #14

Jenny Söderström

Usch, nu får jag dåligt samvete för att jag inte försökt mer! [color=ffff00][/color] Men det är ju så förfärligt lite att gå på, och så mycket annat som man också vill göra. För länge sedan nu tog jag i alla fall och slog upp Elington i telefonkatalogen och skrev ett brev till tre personer (som alla visade sig vara släkt med varandra) och frågade om de a) var släkt med Karl Martin Elington och b) i sådana fall visste om han hade något smeknamn som han brukade kallas för. De personer som jag kontaktade hade lite koll på sina rötter, och namnet kom från Elings socken, men någon hästgardist vid namn Karl Martin kände de alls inte till.
 
Jag har i alla fall hittat mina anteckningar från när jag kollade upp Karl Martins bakgrund i kyrkoböckerna. Jag kan ju skriva det här, utifall att någon skulle snubbla över det någon gång och känna igen någon släkting, och ja, vem vet, det skadar i alla fall inte... [color=ffff00][/color]
 
Karl Martins far var hemmansägare Karl Alfred Andersson, född 1862 i B. Åsaka och inflyttad till Elingstorp, Elings socken 1888 från B. Åsaka, och Karl Martins mor var Johanna Matilda Pettersdotter, född 1861 i Eling. Karl Martin var äldsta barnet, född 1888, och därefter kom: Enok Arvid (född 1890), Hildur Olivia (född 1892), Erika Natalia (född 1893), Ellen Emilia (född 1894), Elin Maria (1896-1897), Johan Adolf (född 1898) och tvillingarna Aron Valfrid (född 1900) och Elin Ingeborg (född 1900, död före 1910). Jag hittade ingenting som tydde på att resten av familjen tog sig namnet Elington, utan när något av syskonen nämns med efternamn så är det Andersson.
 
Ja, inte information som leder framåt på något sätt i och för sig... Det är ju bara en vild gissning att Karl Martin Elington över huvud taget har något med brevets Elliot att göra. Jag tycker fortfarande att det är konstigt att Elliot skulle ha varit i tjänst så länge, när han skriver att han aldrig skulle ha tagit värvning ännu en omgång om det inte hade varit för Vera. Då undrar man ju vad det var för en flicka som fick honom att ta värvning igen de föregående gångerna. [color=ffff00][/color]

2004-06-22, 23:43
Svar #15

Jenny Söderström

Ja, nu sitter jag verkligen bara och leker istället för att gå och lägga mig, men här är några av Karl Martins syskon från cd:n Sveriges dödbok 1950-1999. [color=ffff00][/color]
 
18900512-6116
Andersson, Enok Arvid
Junkerg 4
532 00  Skara
Död 3/12 1977.
Kyrkobokförd (1968) i Skara domkyrkoförs, Skara kn, Skaraborgs län. Mantalsskriven (1968) på samma ort.
Född 12/5 1890 i Eling (Västra Götalands, f d Skaraborgs län).
Man.
 
18941012-6149
Skaar, Ellen Emilia
Solgården avd 3
534 00  Vara
Död 22/2 1979.
Kyrkobokförd (1974) i Vara, Vara kn, Skaraborgs län. Mantalsskriven (1974) på samma ort.
Född 12/10 1894 i Eling (Västra Götalands, f d Skaraborgs län).
Änka (5/8 1961).
 
18980420-6119
Andersson, Johan Adolf
Järnvägsg 11
534 00  Vara
Död 15/3 1973.
Kyrkobokförd i Vara, Vara kn, Skaraborgs län. Mantalsskriven (1973) på samma ort.
Född 20/4 1898 i Eling (Västra Götalands, f d Skaraborgs län).
Ogift man.

2004-06-23, 00:34
Svar #16

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
När Statens Fasighetsverk för en månad sedan hade öppet hus besökte jag bland annat Götiska tornet i Drottningholmsparken. På innerväggarna var gott om klotter, mest namn och datum.  
 
På ett ställe fanns namnet Elliot tydligt skrivet. Där fanns också ett efternamn (som om jag minns rätt var något i stil med Wickberg) och under det något svårläsligt som verkade vara ett ortsnamn. Bredvid fanns årtalet 1914 eller 1916, minns inte riktigt vilket.  
Det kanske var din hästgardist? Så värst många Elliot kan det ju knappast ha funnits i grannskapet.  
 
En parentes: Min svärfar som bodde i Drottningholm berättar i sina minnesanteckningar hur han våren 1953 hittade ett brev ovanpå en kakelugn i teaterbyggnaden. Brevet hade aldrig blivit avsänt utan legat där i nästan hundra år. Det var skrivet av en löjtnant vid dragonerna som hade förälskat sig i en Drottningholmsflicka. Enligt brevet led han helvetiska kval, för flickan besvarade inte hans kärlek.  
Det verkar vara en parallell till din Elliot fast ett halvsekel tidigare.

2004-06-23, 22:15
Svar #17

Jenny Söderström

Kristina, det är ju verkligen fantasieggande med denne Elliot som varit vid Drottningholm vid samma tid! Undrar om det fanns någon hästgardist med Wickberg eller liknande som efternamn... Jag ska kanske ta och kosta på mig ett besök till Kungliga biblioteket och titta i den tryckta rullan från 1914 igen. Synd att man inte kan gå till Götiska tornet och läsa namnet igen; jag minns att jag läste om att detta torn (och Svanhuset) skulle hållas öppet för allmänheten just bara denna dag. Hade jag vetat att en Elliot hade klottrat där så hade jag gått dit! Du minns inte exakt var denna namnteckning fanns? Om man ger en precis beskrivning och skickar ett vädjande mejl så kanske man kan lyckas förmå någon anställd att titta? Jag har för övrigt en kompis som jobbar som guide på Drottningsholmsteatern ibland, vem vet, hon kanske kan ta sig in?
 
När jag först läste ditt inlägg så tyckte jag mest att det var ett skojigt sammanträffande med en Elliot till, men ju mer jag tänker på det, desto mer kan jag inte låta bli att fascineras av möjligheten (hur liten den än är) att det på väggen i detta torn står Elliot Wickberg X-holma, och det i rullan över hästgardister visar sig finnas en XX Wickberg från just X-holma. Det är ett alldeles för skojigt scenario för att inte kollas upp! [color=ffff00][/color] Men det skulle ju vara bra att veta säkert vad som står på väggen, så minns du var i tornet du såg namnteckningen så ska jag i alla fall göra ett försök att få det uppkollat.
 
Mycket gripande efter halmstrån blir det, men jäklar så roligt det vore att få veta vem Elliot var!

2004-06-24, 00:29
Svar #18

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Om jag minns rätt (ingen garanti) var det en trappa upp, rakt fram från ingången, mellan två fönster och 1 - 1,5 meter över golvet.
Det var mycket folk där och jag var bland de sista som blev insläppta, så det var litet jäktigt. Och eftersom Götiska tornet alltid stått tomt fanns det gott om namn, från 1795 och framåt. Kolla om din kompis kan ta sig in.  
 
Jag tänkte på en annan sak vid genomläsning av diskussionen. Vera ska ju ha arbetat på Ekerö men hon skriver att det bästa hon vet är när hästgardet rider förbi på väg till Drottningholm tre gånger i veckan. Jag antar att gardet kom från Stockholm och då rider man inte förbi Ekerö.

2004-06-24, 00:56
Svar #19

Jenny Söderström

Tack så mycket för beskrivningen, Kristina, ska se om jag kan lura dit någon och kolla upp det!
 
Jag läste också igenom hela diskussionen igen för inte så länge sedan och upptäckte även jag att jag hade skrivit Ekerö. Så var det inte, jag blandade ihop det. Veras kusin Anna arbetade kvar som tjänsteflicka i området under Veras Amerikavistelse, och hon kom då att arbeta på Ekerö, så jag har vykort som hon har skickat därifrån till Vera. Vera jobbade i Nockeby. Breven till henne hemifrån adresseras Larsson, ibland bara Nockeby och ibland Nockeby Gård. Det är händelsevis ingen som känner till vad det skulle kunna vara för en plats? Någon gård finns väl knappast kvar?
 
För övrigt så minns jag att jag reagerade på något annat som jag hade skrivit fel också, när jag läste igenom alltihop förut. Inget viktigt; kanske var det sjukhuset som Veras far låg på i Stockholm. Jag har för mig att jag skrev Sabbatsbergs sjukhus, när det i själva verket var Serafimerlasarettet. (Däremot var Veras bror några år tidigare intagen på Sabbatsbergs sjukhus.) Eller så var det något annat som jag hade blandat ihop. Hur som helst, rörande Elliot så tror jag nog att det stämmer som jag har skrivit. [color=ffff00][/color]

2004-06-26, 20:38
Svar #20

Jenny Söderström

Satt och lekte lite med dödcd:n (igen [color=ffff00][/color]) och fick för mig att söka på Elliot. Där visade sig faktiskt finnas en Vickberg som hade Elliot som ett av sina namn.
 
19010224-2732
Vickberg, Karl David Elliot
Enev 3
285 00  Markaryd
Död 11/6 1983.
Kyrkobokförd (1967) i Markaryd, Markaryds kn, Kronobergs län. Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 24/2 1901 i Markaryd (Kronobergs län).
Gift man (20/9 1929).
 
Denne Vickberg var ju såväl född som död i Markaryd, men det hindrar ju inte att han skulle ha vistats i Stockholm i tonåren. Skulle det vara denne man som ristat sitt namn i Götiska tornet så var han ju alldeles för ung för att vara Veras hästgardist (13 år 1914).
 
Jag ska hur som helst ändå försöka kolla upp exakt vad det är för namn som står i tornet; har inte hunnit prata med min kompis än, men ska se till att göra det innan jag försvinner ur landet nästa vecka, så kanske hon har ett svar tills jag kommer hem igen? [color=ffff00][/color]

2004-06-27, 16:47
Svar #21

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
Hur lång tid tog det att få 2 streck och paletåer, och när kommer Vera till Stockholm
Han skriver ju att han tagit värvning för hennes skull. Kanske de är bekanta redan innan vera kommer till Stockholm. Kan han också vara från Hälsingland ?

2004-06-27, 21:08
Svar #22

Jenny Söderström

Vera kom till Stockholm i november 1913, så Elliot tog nog inte värvning p.g.a. henne till att börja med. Det han anklagar henne för och ångrar är ju att han har tagit värvning på ett år till.
 
Jag föreställer mig nog att Elliot inte kommer från Hälsingland. Han skriver ju om avskedet på Centralen när Vera reste till Hälsingland. Jag inbillar mig att en person som själv kom från Hälsingland inte skulle ha uttryckt sig så, utan varit lite mer geografiskt specifik.
 
Beträffande strecken och paletåerna...  Ja, jag blir då snurrig bara jag tänker på det! Det är ingen som har kommit på någon genial förklaring till varför Elliots streck är gula och inte blå som normala gradbeteckningar vid denna tid??

2004-06-28, 11:07
Svar #23

Lena Johansson

Hej Jenny!
 
Arm?museum kanske kan svara på frågor om uniformer? Telnr dit är: 08-788 95 60.
 
Lycka till med efterforskningarna, hoppas verkligen att du får tag i Elliot!
 
MVH Lena

2004-06-28, 15:02
Svar #24

Torunn C Ludvgsen

Jenny! Det var kanskje bra at jeg tok opp temaet ditt? Det h?res jo nesten spennende ut med den navninnristningen på Götiska Tornet! Lykke til!
 
Torunn C

2004-06-29, 01:36
Svar #25

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Det finns en bild och artikel om Kungl Livgardet till Häst i Helsingborgs Dagblad 2002. Ni kan läsa artikeln på http://web.hd.se/slaktforskning/020521.shtml
 
Min morfar, Carl Louri?, var stamanställd vid Kungl Livgardet till Häst under åren 1908-1919. Jag har ett kort på honom i uniform (utan mössa) där de två breda banden på kragen ser ut att ha samma färg som knapparna. Guldgula? Kan tyvärr inte scanna in bilden nu men uniformen ser ut som uniformerna på  bilden i Helsingborgs Dagblad.
Hälsningar
Laila

2004-07-01, 15:33
Svar #26

Jenny Söderström

Torunn! Ja, det är ju rysligt skoj att det blev sådan aktivitet vid denna gamla fråga igen! Jag håller med om att det är spännande med namnteckningen i Götiska tornet!
 
Jag har inte hört från min kompis än rörande möjligheterna att ta sig in i Götiska tornet, men jag ska verkligen försöka ta reda på vad som står där på något sätt. Jag har i alla fall redan nu varit till Kungliga Biblioteket och kollat i den tryckta rullan från 1914. De som har namn som påminner om Wickberg är följande tre personer:
 
Videberg, Edvard Julius
Livskvadronen
Grad: Korpral
N:o: 11
Född: 21 okt. 1890
Kom i krigstjänst: 1 nov. 1911
Befordrad till korpral: 27 okt. 1913
 
Vedbeck, Albert Wilhelm S. Md.
3:e skvadronen
Grad: Korpral
N:o: 55
Född: 7 mars 1893
Kom i krigstjänst: 1 nov. 1911
Befordrad till vicekorpral: 28 okt. 1913
Befordrad till korpral: 31 okt. 1913
 
Vittgren, Erik Allvin
4:e skvadronen
Grad: Volontär
N:o: 1
Född: 12 juni 1894
Kom i krigstjänst: 1 nov. 1913
 
Lena! Du har rätt i att jag borde vända mig till expertis för att få hjälp med detta med gradbeteckningar o.dyl. Jag försökte ju tidigare leta efter böcker som kunde innehålla sådan information, men hittade ingenting som kunde förklara Elliots två gula band på ärmen. Jag har igår och iförrgår försökt mejla Armémuseum två gånger, till deras info-mejladress, men får automatiska meddelanden från dem att mejlet inte nått mottagaren. Jag får försöka på något annat sätt. Även Krigsarkivet vore det nog idé att kontakta. Om nu faktiskt inget tryckt material finns som tillräckligt ingående går in på alla beteckningar som fanns och vad som eventuellt var specifikt för Livgardet till häst, så måste ju dessa uppgifter åtminstone finnas i arkiven. Någon måste någon gång ha fastslagit vilka beteckningar som skulle användas, och dessa beslut måste finnas i något arkiv - rimligtvis något arkiv som finns hos Krigsarkivet. Jag ska verkligen försöka ta tag i det där igen, och göra lite grundligare efterforskningar, för det vore en enorm hjälp att säkert veta vilken rang Elliot hade. (Fast det måste vänta tills jag kommer hem igen om en månad - jag försvinner ur landet på söndag.)
 
Laila! Det där med uniformerna slet jag med länge, men efter god hjälp från folk på detta forum och lite letande i böcker kom jag fram till att Livgardet till häst använde två typer av uniformer 1914: dels en blå paraduniform och dels den gråa uniform som infördes 1910. Bilder av uniformerna finns längre bak i denna tråd. Uniformerna i Helsingborgs Dagblad skulle jag tro visar de uniformer som användes före 1910?
 
När jag var till KB och tittade i den tryckta rullan från 1914 över all personal vid Livgardet till häst så tittade jag efter din morfar på en gång, för jag tänkte att du kanske inte hade all information som står där (när han befordrades till vilken rang). Men konstigt nog fanns han inte med där. Jag fann det så märkligt att jag för säkerhets skull läste igenom hela häftet en gång till, men det finns absolut ingen Lourié där. Kan det vara så att namnet Lourié antogs senare, så att han står under annat namn 1914? Annars är det ju verkligen tankeväckande. Är den tryckta rullan full av fel? Eller är det möjligt att din morfar tillhörde något annat än just Livgardet till häst, men att det inte gjordes så stor skillnad mellan dem? En av mina ursprungliga frågor var ju just om en hästgardist kunde tillhöra något annat än Livgardet till häst, men den möjligheten har jag sedan avskrivit. Kanske har jag gjort fel i det? Kanske har jag ödslat en massa tid, medan Elliots namn väntar på mig i Livregementets dragoners rullor?? Såvitt jag förstår slogs Livgardet till häst och Livregementets dragoner samman 1928 och bildade Livregementet till häst. Var det kanske nära band mellan dem redan innan?

2004-07-03, 03:12
Svar #27

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Jenny!
Min morfar är född Larsson och tog sig namnet Louri?. När detta skedde vet jag inte än men har fått mig berättat att detta skedde ca 1910. Har skickat mail till PRV för länge sedan och frågat men ej fått svar. Skall skicka ett brev också då jag är intresserad av bakgrunden till namnet. Han fick enl uppgift skriva till en släkt i Frankrike för att få tillstånd att ta namnet Louri?.
Så synd att du fick leta förgäves efter honom men jag uppskattar omtanken  men det var slarvigt av mig att inte nämna Larsson  
Jag skall till Krigsarkivet i nästa vecka och leta efter morfar. Har beställt fram stamrullan, tror jag den hette, för Kungliga Livgardet till häst. Även om jag vet att du och flera andra redan har letat efter Elliot så tänkte jag också hålla ögonen öppna. Synd bara att vi inte vet mer om vad som står på väggen i Götiska tornet.
Maila mig om du vill att jag skall försöka få fram  andra uppgifter som du undrar över eller har tips om hur jag skall söka. Mina tidigare erfarenheter på detta område är ringa och inskränker sig till en indelt soldat och letandet efter en polsk legosoldat.

2004-07-03, 09:27
Svar #28

Jenny Söderström (Jenny)

Hej Laila! Det var ju bra att ett namnbyte var förklaringen, då fortsätter jag att utgå ifrån att när Elliot talar om hästgardet och kallar sig hästgardist så är det Livgardet till häst som avses.
 
Att jag tittade igenom den tryckta rullan förgäves var ingen stor ansträngning. Trots att den innehåller alla vid Livgardet till häst år 1914, inklusive de värnpliktiga, så är det ett väldigt tunt litet häfte. Om du vill gå till Kungliga Biblioteket och titta i den så heter den alltså Rulla öfver Kungl. lifgardet till häst officerare, underofficerare, manskap och värnpliktige samt civilmilitära personal år 1914. Utarb. af Thure Svensson, tryckt i Stockholm 1914. På Krigsarkivet använde jag mig av en approbationsrulla, som i kronologisk ordning redovisade de män som tog värvning och i vilken skvadron de placerades och vilket soldatnummer de tilldelades. I stamrullan stod sedan männen uppräknade efter skvadron i nummerordning. Men dina erfarenheter av att leta soldater är större än mina!  När jag var på Krigsarkivet en gång och letade efter Elliot så passade jag även på att fråga om de nummer som anges i församlingsböckerna när någon har gjort värnplikt, och jag provade att slå upp min morfars far i det regemente där dessa siffror visade att han gjorde sin värnplikt. Någon gång ska jag gå till Krigsarkivet och slå upp även övriga släktingar som gjort värnplikt, för man fick ju i alla fall veta hur långa de var, vilket ju kan vara lite småkul. Det militära materialet är annars ett svart hål för mig som inte har några soldater bland anorna, och aldrig har haft anledning att ge mig i kast med det.
 
Hemskt snällt att du håller ögonen öppna även efter Elliot! Lycka till med sökandet efter din morfar!

2004-07-11, 08:48
Svar #29

Lena Johansson

Hej Jenny (när du har kommit tillbaka från semestern)!
 
Det verkar finnas ett perfekt ställe att fråga om detaljer på uniformer.
I Hans Högmans hemsida, Militaria finns en länk till ”Det uniformerade Sverige”.
Adressen http://hem.passagen.se/res/.
Där finns en artikel om en stor samling svenska uniformsdetaljer. Man får gärna vända sig dit med frågor om detaljer på uniformer.
 
MVH Lena Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna