ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brehmer, Maria Adriana Elisabeth f 1755  (läst 1074 gånger)

2003-08-19, 23:12
läst 1074 gånger

Annelie Jonasson

Hej!
 
Med denna dam börjar en släktutredning (utan skymten av någon källhänvisning) som min sambo fick i sin ägo efter äldre släktings död. Förutom, så att säga, traditionell släktforskning i sambons släkt, så har vi även ägnat oss åt att försöka forska baklänges på denna släktutredning, vilket visat sig vara otroligt svårt, så nu kändes det som att det var dags för en efterlysning. Vi undrar givetvis om detta kan vara en ana, och om inte så vore det ändå intressant att veta vem den mynnar ut i, och varför dessa uppgifter funnits i släktens ägo.
Alltså; Maria Adriana Elisabeth Brehmer, född i Hudiksvall 1755-01-18. Far Petter Brehmer (1698-1768), rådman, och mor Maria Elisabeth Lampa (1721-1771). Familjen verkar ha vistats en tid i Hudiksvall men var i övrigt rotade i Stockholm. Maria Adriana Elisabeth gifter sig 1776-11-02 i Klara med Niclas Forss. Om denne Niclas vet vi dessvärre i stort sett ingenting, men enligt bouppteckningsdatabasen för Uppland i Digitala Forskarsalen avlider 1788 en smed Nils Forss i Måttan, Häggeby, och som anhörig står Maria Adriana Brenier. Vidare finns i samma databas en Adriana Fors som avlider 1812 i Säby, Skokloster, men en anhörig Nichlas Forss.
Jag är helt övertygad om att här är vi något på spåren, men det har inte gått att komma vidare, och vad vi främst undrar över är om paret fick några barn.
Den här diskussionen var lite svårplacerad, men jag valde Stockholm då det var här vi stötte på familjen, och då släkterna Lampa och Brehmer fanns här sedan tidigare, vilket det också finns andra diskussioner för.
 
Mvh, Annelie

2003-12-30, 00:40
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
När Maria Elisabet Lampa dör i Stockholm 1771 4/12 kallas hon änka efter rådman Peter Bremer i Hudiksvall. Två barn finns; Gunilla 23 år och Maria Adriana 18 år.
 
Maria Hade f ö en bror direktör Daniel Adrian Lampa (d 1759 10/3) så Adrian/Adriana verkar gå i släkten.
 
Maria Elisabets föräldrar var bryggaren Daniel Johansson Lampa (d 1744 5/9) och Maria Hein (d 1755 21/6).
 
Det går att följa denna del av släkten längre bakåt, men det kanske redan är gjort i den släktutredning som du har.
 
Källa; bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat

2003-12-30, 17:24
Svar #2

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
I Släkt o Hävd nr 2-3 1970 finns en artikel om släkten Brehmer. Där nämns din Adriana f 1755, gift med en smed i Uppland så Nils Forss från Häggeby är säkert rätt Nils! I artikeln finns anorna bakåt för släkten Brehmer.
Hälsningar  
Maude

2003-12-30, 17:41
Svar #3

Annelie Jonasson (Annelie)

Tack för era svar, Staffan och Maude! Det var värdefullt med lite nya uppgifter samt att få andra bekräftade. Vi har en hel del på släkterna Brehmer och Lampa bakåt, men som sagt, det är framåt som är lite svårare. Nu har jag i alla fall något att leta vidare på. Gott Nytt År på er!
 
Mvh, Annelie

2004-01-05, 14:41
Svar #4

Annelie Jonasson (Annelie)

Hej igen!
 
Nu känns det som om jag är snubblande nära att knäcka den här nöten. Bland min sambos anor har vi nu fastnat på en Christina Adriana Nyman, född omkr 1804, okänt var. Hon gifter sig 1829-04-19 i Uppsala domkyrka med Pehr Österlund, född omkr 1803.  
Min arbetsteori just nu är att Christina möjligen skulle kunna vara en dotterdotter till Maria och Niclas. Det fattas nämligen bara en generation, och det förefaller ju märkligt att träffa på namnet Adriana ännu en gång, om de inte har någon relation till varandra. Detta är givetvis bara spekulationer, men vi är hur som helst angelägna om att hitta Christinas ursprung.
 
Mvh, Annelie

2024-03-27, 13:43
Svar #5

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1301
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:39
    • Visa profil
Hej,

Jag har just skrivit ett inlägg under släktnamnet Leffler där det bl.a. finns länk till dopnotisen då Maria Elisabeth Lampa döptes.

Länk till inlägget:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=72076.msg1672931#msg1672931

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna