ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att hitta en person i Stockholm ~1785  (läst 587 gånger)

2016-02-03, 19:57
läst 587 gånger

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej!
 
Först en lite kortare bakgrundshistoria:
 
Jag har forskat ett längre tag på min anfader, sjömannen (sedermera kaptenen och skepparen) Anders Öhman. Han mönstrar på Briggen Postillion år 1785 i Stockholm och kliver av i Landskrona 1787 - därefter känner jag till det mesta om hans liv, vars glansdagar tillbringades i Härnösand innan han till slut återvänder och avlider - utfattig - i Stockholm år 1820. Problemet är bara det att hans födelseort eller födelseförsamling aldrig anges senare i livet, vilket förstås gjort det svårt att följa honom bakåt i tiden. Det var av en ren slump som jag kunde knyta honom till Landskrona efter att på måfå bläddrat i ett namnregister över bouppteckningar.
 
I vilket fall; när han väl gifter sig med sin första hustru i Landskrona kallas han sjömannen från Stockholm, och i ett register som Landskrona stad förde över sjömän som gick i land (man hade vid denna tid inget sjömanshus vad jag förstått) står det att hans födelseort är Stockholm. Och där har jag fastnat!
 
Han säger sig vara född år 1765 men det står aldrig något datum senare i livet. Jag har letat som en dåre bland olika bouppteckningsregister och register över husförhörslängder, men Öhman var ett vanligt namn och det finns gott om sjömän, timmermän och andra som heter just Anders eller Andreas Öhman. Jag har (tror jag) kollat varje församling i hela staden över födda år 1765 (+/- 2-3 år) och jag hittar ingen som matchar perfekt även om det finns en del kandidater. Men hur kan man styrka detta utan en bouppteckning?
 
 
Finns det några knep att tillgå som jag inte tänkt på för att hitta någon i Stockholm runt år 1785?  
Alla tips uppskattas stort!
 
 
Tack på förhand,  
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna