ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms stads konsistorium  (läst 791 gånger)

2013-03-15, 10:46
läst 791 gånger

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Jag har ett par släktingar som 1852 remitterades till Stockholms Stads Konsortium för oenighet. Det lär vara någon slags kyrklig instans och det rör sig förmodligen om en skilsmäss eller kanske någon slags medling. Någon som vet mer om detta eller om det finns något arkiv med handlingar från konsortiet?

2013-03-15, 19:09
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Konsistorium ska det sannolikt vara.
 
Hör med Stockholms stadsarkiv,  jag citerar från deras hemsida:
 
 
 
Stockholms domkapitel (konsistorium): 1595-2003
SE/SSA/0148
 
Stockholm domkapitel, tidigare benämnt Stockholms konsistorium, är Stockholms stifts styrelse med biskopen som ordförande och församlingsprästerna som ledamöter.
 
Vid konsistoriets sammanträden avhandlades t.ex. kyrkliga angelägenheter, frågor rörande fattighus, djävulsutdrivningar vid dop, sedlighetsbrott och förhållandena vid kyrkskolorna.
 
Man avhandlade även frågor om husförhör, likkistor, gravar och hädare samt granskade tryckta skrifter ur renlärighetssynpunkt, både teologiska skrifter och skönlitteratur. De äldsta handlingarna i arkivet, protokollen, börjar 1595.

2013-03-15, 19:13
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Stockholms domkapitel, Stockholms konsistorium
Förteckningsnummer: SE/SSA/0148
Kategori: Statligt
Verksamhetstid:-
Arkivhandlingar:1595-2003, Obs! Visst förbehåll    
Kungsklippan 6, Stockholm.

2013-03-15, 21:09
Svar #3

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
TACK, för informationen! Ska kolla på Stadsarkivet. Intressant om det finns några några handlingar arkiverade från 1850-talet. I mitt fall rör det ju sig om någon slags oenighet inom äktenskapet. Mannen flyttar iväg och kvinnan klagar i mantalsuppgifterna: Min man som mig och mitt barn övergivit haver finns till boendes...etc.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna