ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löwenströmska sjukhuset  (läst 732 gånger)

2004-11-27, 11:50
läst 732 gånger

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag undrar om någon vet hur man kan gå till väga för att kolla om en viss person har arbetat på ett sjukhus (förutom kyrkböcker), finns det avlöningslistor som sjukhusen har satt upp? I så fall, var kan man studera dessa? Jag har en ättling som enl. hörsägen arbetade som ekonomibiträde på Löfwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby, ca 1910-1911, men jag har inte hittat den här personen under folkräkningen 1910 för Upplands-Väsby. Kanske arbetade hon bara där en kort tid och inte hann registreras på orten för 1910 års folkräkning, eller så hade hon inte flyttat dit ännu...Ett sätt skulle ju alltså kunna vara att kolla i ev. räkenskapsböcker för sjukhuset under den aktuella tiden för att kunna verifiera att hon verkligen arbetade där. Blir jätteglad om någon kommer med bra tips på hur jag ska lösa detta!
 
Mvh Susanne

2004-11-27, 13:31
Svar #1

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Ta kontakt med Landstingsarkivet i Stockholm. De har hela arkivet från Löwenströmska lasarettet.
 
landstingsarkivet@la.sll.se
 
mvh
Janne

2004-11-27, 15:05
Svar #2

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Tack Janne för informationen! Ska kolla detta, mkt intressant!
 
Mvh Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna