ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inflyttning till Stockholm, registrering?  (läst 1043 gånger)

2011-06-17, 20:20
läst 1043 gånger

Utloggad Cecilia Creutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-08-17, 18:08
    • Visa profil
    • trees.ancestry.se/tree/27631916/family
hej,
 
min mor påstår att hennes mamma (Linnéa Natalia Blommengren, 1902-07-26) kom som femtonåring till Stockholm, vilket borde ha varit kring 1917. Jag har sökt lite i Rotemansarkivet och hittat en post där det står att hon är inflyttad år 1923, vilket är det år hon fyllde 21. Är lite dåligt insatt, men vet någon om det var så att man bara registrerade ensamma inflyttade när de var myndiga? Antar att man på den tiden blev myndig vid 21 års ålder. Kan det ha varit så att hon bott oregistrerad i Stockholm ett antal år innan hon registrerades? Eller så ha min mamma fått fel uppgifter eller minns fel....
 
Hur gör man för att hitta flyttningar efter 1926 och till församlingar i Stockholm där det inte finns uppdaterat ännu på nätet(Rotemansarkivet)?
 
Tacksam för all hjälp!
 
/cissan

2011-06-19, 13:55
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Även omyndiga personers flyttningar registrerades, både i de kyrkliga församlingarnas och i stadens (rotemansarkivet 1878-1926)  flyttningslängder. Vad gäller Linnéa Natalia Blommengren inflyttade hon i rote 7 (Jakobs församling)  i december 1923 från Grängesberg och utflyttade i februari 1925 till rote 30 Matteus församling - se alltså dessa församlingars flyttningslängder för att följa henne bakåt resp framåt i tiden.
 
Rotemansarkivet på nätet/cd är inte heltäckande. Många rotar är ännu inte digitaliserade, så Linnéa Natalia Blommengren kan ha varit en sväng i Stockholm tidigare utan att återfinnas i rotemansarkivet på www.ssa.stockholm.se. Men i de kyrkliga flyttningslängderna ska du kunna finna henne, givetvis också i rotemansinstitutionens originalböcker som förvaras av Stockholms stadsarkiv.
 
Rotemansarkivet, rote 7
Jakob BI:9 fol 24
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2011-06-19 13:56)
Hälsar vänligen
Maud

2011-06-19, 14:19
Svar #2

Utloggad Cecilia Creutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-08-17, 18:08
    • Visa profil
    • trees.ancestry.se/tree/27631916/family
Hej Maud!
 
Tack för svaret. Jag kom så långt att Linnéa inflyttade från Grängesberg och därefter till rote 30 och den roten var ju inte sökbar på nätet, som du också skriver. Men vad jag förstår är det ej heller säkert att jag hittar henne om jag beställer någon eller fler CD? Finns de kyrkliga flyttningslängderna på nätet, eller är man tvungen att bege sig till arkiven? Sitter just och funderar på ett SVAR-abonnemang nämligen.
 
(Meddelandet ändrat av cissan 2011-06-19 14:20)

2011-06-19, 16:12
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
På rotemans-cd (Södermalm, Klara, Gamla stan, Kungsholmen) finns hon inte. Vad gäller abonnemang på skannade kyrkböcker med mera lämnar jag ogärna rekommendationer - du får själv avgöra vilken leverantör som passar bäst för din forskning: Svar, Genline och/eller Arkiv Digital.
Hälsar vänligen
Maud

2011-06-19, 20:45
Svar #4

Utloggad Cecilia Creutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-08-17, 18:08
    • Visa profil
    • trees.ancestry.se/tree/27631916/family
Tack igen, då är CD-köp inget alternativ i dagsläget.
 
Arkiv Digital verkar annars som ett bra alternativ. Jag har dock svårt att jämföra de olika tjänsterna då jag inte riktigt är så insatt ännu att jag vet vad jag får på respektive abonnemang.
 
Det är ingen enkel sak att släktforska minsann, men vanebildande och beroendframkallande i allra högsta grad!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna