ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms spårvägar  (läst 952 gånger)

2011-08-13, 17:56
läst 952 gånger

Johan Lindberg

Jag söker efter min morfars far, hästspårvagnsföraren Emil Olsson (1881-1932) vilken arbetade vid Stockholms spårvägar kring sekelskiftet. När min morfar föddes 1908 hade han mig veterligen arbetat där några år, men då hans mor dog när han föddes och han då blev bortlämnad, bröts kontakten med fadern, varför han aldrig mer fick någon chans att tala med honom. Därvidlag känner jag inte till min morfars fars öde överhuvudtaget, men skulle vilja veta mer om när han var anställd härvid och hur länge.  
 
Vidare undrar jag om det möjligen togs foton på de anställda på sådana här företag på den här tiden (jag har aldrig sett någon kort på min morfars far, eftersom morfar aldrig ägt något).  
 
Vänligen
Johan Lindberg
 
(Meddelandet ändrat av C_j_Lindberg 2011-08-13 19:00)

2011-08-13, 18:34
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Föreslår att du kontaktar Spårvägsmuseet i Stockholm ( http://sparvagsmuseet.sl.se) som har både fotografier och personalkort. Kopior på de senare kan beställas gratis.
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-13, 19:16
Svar #2

Johan Lindberg

Har kontaktat dem. Tror du att de tillhandahåller så gamla kort? I så fall talar vi ju om att jag skulle vilja ha originalkort från början av 1900-talet - ges de ut eller måste man kanske bevisa att man är släkt med personen på kortet?  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-13, 19:41
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Nej, man behöver inte vara släkt med personen i fråga. Men det är ju inte så säkert att det finns något foto av din morfars far. Större chans att hans personalkort finns bevarat och skannat, men det kortet är ju inget foto utan innehåller uppgifter om hans anställning.
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-13, 20:13
Svar #4

Johan Lindberg

Det är ju i varje fall någonting. Hoppas kan man ju göra!
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-14, 10:11
Svar #5

Carl Szabad

Det är gissningsvis han som finns på sidan 45 här, men han skrivs där Anders Rudolf. Enligt Rotemansarkivet hette han Emil Anders Rudolf.
 
Har du tittat i hans bouppteckning om han fick fler barn? I så fall är det möjligt att någon av deras ättlingar har något kort på honom.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-08-14 10:12)

2011-08-14, 15:05
Svar #6

Johan Lindberg

Morfar adopterades bort tillsammans med sin bror sommaren 1908 och ingen av dem kände fadern personligen. Morfars bror lär ha träffat honom vid något enstaka tillfälle men då han hade levt med sina adoptivföräldrar i hela sitt liv och inte betraktade sin biologiske far som riktig far så blev det ingen kontakt här heller. Några kort fanns inte. I bouppteckningen stod att han hade fått en son till i ett senare äktenskap, men denne dog barnlös redan på sextiotalet. Där slutar spåren.
 
Angående länken - stort tack! Problemet är att jag inte kan öppna den... har försökt flera gånger, men sidan hänger sig. Finns det möjlighet att du skulle kunna kopiera in fotot på något annat sätt - så att man ser det tydligt - här på forumet, eller annars skicka det till mig?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-14, 15:24
Svar #7

Carl Szabad

Länken går till en pdf-fil på spårvägsmuseets hemsida. Den är rätt stor, på 34 MB, så den kan ta tid att ladda ner, beroende på hur snabb uppkoppling du har. Jag har klippt ut den sidan och mejlat direkt till dig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna