ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fabrikör Paulins stoffabrik  (läst 583 gånger)

2002-07-28, 15:26
läst 583 gånger

Gösta Nielsen

Hej
Är det någon har vetskap om fabrikör Paulis el Paulins stoffabrik som fanns 1772, tacksam för minsta spår
Hälsningar
Gösta

2002-08-01, 14:04
Svar #1

Jan Wallander

Till Gösta Nielsen
 
Hej. Jodå, en sammanställning över olika fabriker i Sthlm, tryckt 1741, (Förtekning uppå de förnämsta Manufacturwärck och Fabriquer, som uti de senare Åhren i Stockholm blifwit inrättade, samt hwarest de äro belähne, jag tror att den finns på SSA) visar Joh. & Niclas Paulis Yllefabrik. Den fanns på Södermalm med en adress som motsvarar nuvarande Götgatan 58-60.
 
Hälsningar
Jan W

2002-08-02, 18:10
Svar #2

Gösta Nielsen

Tack Jan
Nu kan vi börja leta, för jag hade inte en aning om vad den fanns, det fanns Carl Fried. Hagman inskriv. på Frimurarbarnhuset som blev utskriv.1772 till denna fabrik. Han var oäkta och hans fader hette Peter Paulin kammmartjänare så jag hoppas att det går att komma vidare nu.
Häls
Gösta

2002-08-02, 21:02
Svar #3

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Till Jan Wallandeer
 
Den förteckning du nämner i ditt svar till Gösta Nielsen verkar högintressant. Två frågor: Finns det möjligen också en förteckning över dem som arbetade på dessa manufacturer?
Vad är SSA (ursäkta en antagligen oerhört dum fråga).
M v h
Leif Hernberg

2002-08-07, 16:21
Svar #4

Jan Wallander

Hej Leif
Sammanställningen som jag refererade till inehåller bara namn på Manufacturer under 1700-talet och innehåller alltså inte förteckningar över dem som arbetade där. Men jag har för mig att jag har sett att sådana sammanställningar finns, kolla med SSA som står för Stockholms Stadsarkiv (förlåt, förkortningen har jag använt i många år men är nog inte vedertagen). Dom finns på tel 08-54 17 20.
Mvh
Jan

2002-08-08, 09:25
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Jan! Det var nog väldigt många år sedan stadsarkivet hade det telefonnumret. Nu är det 08-508 283 00 och man har haft ett sjusiffrigt emellan. Men SSA är en helt vedertagen förkortning för Stockholms Stadsarkiv, åtminstone i Stockholm.

2002-08-08, 15:07
Svar #6

Jan Wallander


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna