ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bygget av Stockholms stadion inför OS 1912  (läst 1261 gånger)

1999-02-09, 19:51
läst 1261 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta om det finns någonstans uppgifter om vilka som var med vid bygget av Stockholms Stadion.
 
Enligt min morfars bröder skulle min deras morfar, byggnadssnickaren Karl Johan Andersson (1855-1926) varit med vid detta bygge. Karl Johan själv var född i Deregården, Långared (P) och inflyttade till Stockholm 1880 (troligen bosatt i Stockholm någon tid före inskrivandet i Hedvig Eleonora, då han gifte sig med barnmorskan Emma Charlotta Jakobsson dagen efter inflytten.
 
Mvh
Fredrik Derefeldt

1999-02-10, 00:18
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Fredrik,
 
jag skulle föreslå att Du tar kontakt med arkitektfirman som ritat alla ombyggnader av stadion. Först var det Sture Frölén sedan hans son Pelle Frölén. Du kan nå kontoret på telefon: 08-667 98 80. Be att få tala med Pelle själv. Om Du vill kan Du hälsa från mig (Pelle är min svåger). De har säkert även gammal dokumentation och historik om stadion om inte annat kan de säkert ge Dig en hint om var Du kan få tag i de uppgifter Du söker.
 
Hälsningar Lena A L

1999-02-10, 17:49
Svar #2

Utloggad Johanna Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 12:03
    • Visa profil
Du kan prova att ringa Riksidrottsmuseum 08-22 01 15 och prata med Karl Örsan som vet väldigt mycket om idrottsplatser i Stockholm (och en hel del annat). Det kanske går att få fram vilka firmor som fick uppdrag på Stadion, och om du har tur hittar du matchande uppgift om arbetsgivare i mantalsskrivningen. Lycka till!

1999-08-02, 21:37
Svar #3

Maria Gällman

Hej!
En kusin till min farfar stod modell för en av de statyer som finns vid huvudentrén vid Stockholms Stadion.
 
Har talat med Karl Örsan - han kunde tyvärr ej hjälpa mig - Kan Du?
 
MVH  
 
Maria Gällman

1999-08-05, 21:04
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Maria, vilken av statyerna var det han stod modell för?
 
När det gäller Kulstötaren, Spjutkastaren (som inte kommit dit förrens nu med ändå gjordes samtidigt som de andra) och Stafettlöparna har jag en hel del information. Var det en av dem? De gjordes av skulptören Carl Fagerberg.
 
Hälsn Lena A L

1999-08-06, 14:41
Svar #5

Maria Gällman

Hej Lena A L!
Han stod modell för någon av Stafettlöparna - vilken vet jag tyvärr inte (vill gärna veta vem av dem).
 
Hör gärna av dig igen!
 
// MVH Maria G

1999-08-07, 10:14
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Gipsoriginalet till Stafettlöparna finns hos mig dvs Sundbybergs Museum där för övrigt Fagerbergs alla original finns. Här finns också omfattande dokumentation om allt - även Fagerbergs egna klippböcker, anteckningar mm.  
 
Eftersom jag för tillfället är sjukskriven men har lyckats få en vikarie (som för övrigt är konsthistoriker och kan ALLT om just Fagerberg) ber jag Dig kontakta henne, hon hjälper Dig gärna. Hon heter Suvi Virkamäki och Du når henne på telefon 08/706 81 78 (hon har tyvärr inte tillgång till mail just nu). Hon finns på plats måndagar och onsdagar  mellan 09 00-16 30, samt fredagar på förmiddagen. Jag skall förvarna henne om att Du ringer.
 
Om Du bor i Sthlmstrakten tycker jag Du skall titta in på museet, öppettider mm finner Du på http://www.sbg-museum.se
 
Hälsningar Lena A L

1999-08-07, 21:17
Svar #7

Maria Gällman

Hej Lena!
Jag kontaktar Suvi V.
 
Bor i Vällingby, så naturligtvis kommer jag att besöka Fagerbergs museum.
 
Hjärtligt Tack för all din hjälp!
 
MVH Maria G

1999-08-07, 21:35
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Vad fint. Då kan Du själv leta igenom allt Fagerbergmaterial i arkivet och kanske Du hittar Din (hm...) morfars kusin (tror jag det var).
 
Om Du inte har tid att komma på dagtid så är det fr o m september månad kvällsöppet på onsdagar mellan kl 18-20 och söndagsöppet 13-15.
 
Du är hjärtligt välkommen.
 
Hälsn Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna