ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djurskyddsföreningar  (läst 388 gånger)

2010-01-07, 10:36
läst 388 gånger

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Vet någon vilka djurskyddsföreningar som kan ha funnits i Stockholm runt 10-30-talen (det fanns ju så många lokala föreningar förr)? Jag har kontaktat Svenska Djurskyddsföreningen som lever kvar idag och bett om hjälp men vad fanns det mer? Jag vet t.ex. att djurskydd fanns under kvinnoorganisationer och på andra ställen också under denna tid. Min farmors far fick medalj för sitt arbete med bryggarhästarna på Söder och i synnerhet en händelse en kall vinterdag. Eftersom denna medalj har hamnat hos någon annan i släkten så har jag ingen aning om årtal eller något som helst men tiden jag angett ovan är när han det bör ha varit aktuellt. Det jag framför allt är intresserad av är motiveringen samt om det står något om var denna händelse ägde rum - hästen togs in på krogen en iskall vinterdag. Pappa påstår att det kan ha varit gamla Pelikan när den låg vid Slussen men jag hittar inget om detta hos t.ex. Sankt Erik i deras Söderbok med ett kapitel om Pelikan och av det jag vet om händelsen så borde den ha uppmärksammats mer för det blev ett visst ståhej med att få ut hästen.  
 
Jag vet att den huvudsakliga djurskyddsföreningen vid denna tid delade ut diplom med sina medaljer och att dessa var underskrivna av kungen (en bekant har ett sådant i sin familj) men var hittar jag dessa? Riksarkivet svarade mig att KB kunde vara en ingång - någon som vet vad som finns hos dem på området? Svårt när man inte själv bor i Stockholm och kan sitta och forska...Djurskyddsföreningens arkiv verkar förövrigt vara ganska dåligt katalogiserade enligt källa på Stockholms universitet som skrivit lite om djurskyddshistoria.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna