ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken Karl är rätt? Känner någon igen Karl, *1848 på Visingsö?  (läst 369 gånger)

2005-03-12, 22:49
läst 369 gånger

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag letar efter en släkting född 1848-12-13 på Visingsö, jag har fått hans födelsedatum och letade i JBGF;s register över födda under det året.
På den dagen han ska ha fötts enligt husförhöret fanns bara en flicka antecknad, så jag började leta efter pojkar med hans namn under resten av året. Han hette Johansson i efternamn, och eftersom hans barn i sin tur hette Ottosson, antar jag att familjen praktiserade att barnen tog sin faders förnamn som -son / dotternamn även under hans generation. Jag letade efter barn med något utav hans förnamn, Karl Otto, och en fader som hette Johan. Givetvis hade alla barn med namnet Karl som föddes det året en pappa som hette Johan eller Johannes. Jag hittade tre stycken Johanpappor med Karlbarn och en Otto med Jonas som pappa (antar att han inte är så sannolik).
Vilken familj är rätt? Jag vet inte vad mamman hette, jag vet att Karl blev arbetare, och gifte sig 1870 med Josefina Carlsdotter. Ett av barnen döptes till Johan, ett annat till Maria.
Och kandidaterna är *trumvirvel*  
 
1. Johannes Svensson, Maria Johannesdotter, Rökinge Östergård. Sonen Karl föddes 1848-01-14
2. Jonas Svensson, inhyse, Stina Petersdotter, Näs Larsagård. Sonen Otto föddes 1848-02-09
3. Johannes Jonasson, dräng, Maria Sofia Svensdotter, Prästgården. Sonen Karl föddes 1848-04-27
4. Johan Johannesson, Maria Johannesdotter, Tunnerstad Jakobs. Sonen Karl föddes 1848-05-28.
 
Om någon känner till någon av dessa och deras barn och på så vis kan hjälpa mig att ringa in den rätta familjen, I'd be most grateful Eller kan det vara så hemskt att familjetraditionen ljuger och att han kanske inte alls var född där eller något liknande.? Men eftersom jag fått bekräftat att de uppgifter jag har hittills stämmer råder total förvirring... nästan  
 
Mvh // anna

2005-03-13, 08:39
Svar #1

kristina Åhlfeldt

Hej! Jag har hittat i sveriges befolkning 1890 en Carl Otto Johansson född 1848 i Visingsö.
Han var boende när fölkräkningen var i skälaby, Ödeshög
Hans hustru Clara Josefina Carlsdotter f1849 i Stora Åby
Barn
Oscar Wilhelm f 1877 i Stora Åby
Gustaf Robert f1882 i ödeshög
Emil Richard f1884 i Ödeshög
Farman Birger f 1887 i Ödeshög
Konrad Valfrid f 1889 i Ödeshög  
Hoppas att det är rätt Carl Otto
Kristina

2005-03-13, 12:12
Svar #2

Yngve Karlsson

Hej Anna!
Det är väldigt svårt att gissa vem som är rätt person utan att ha tillgång till hfl från Visingsö
Den enda möjligheten är att följa de olika kandidaterna och hoppas att inte alla flyttade till Ödeshög. Ett tips han kallades nog Otto i vuxen ålder.
Hälsningar Yngve

2005-03-13, 23:24
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
JBGF:s avskrifter är bra, men långtifrån perfekta ... t ex saknas alla vigda 1760-73 ...
Så kolla först direkt i Föddeboken.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna