ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trybom från Tryserum och Lofta  (läst 1246 gånger)

1999-08-03, 17:44
läst 1246 gånger

Utloggad Inger Göransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2011-03-01, 22:07
    • Visa profil
Jag försöker kartlägga min släkt Trybom och ser en del problem eftersom det i Tryserum finns flera släkter med samma efternamn, som inte förefaller att ha släktskap med varandra. Därför samlar jag namnen på alla trybommar jag träffar på och tänker att jag så småningom ska hitta gemensamma trådar. Bland mina anor ingår Peter Månsson, Trybom, f 1737i Toverum, Tryserum, så småningom skeppare och bosatt i Porsnäs. Han var gift med Maria Magdalena Lindberg, dotter till klensmeden Niclas Lindberg.
Jag är tacksam för alla propåer om Tryboms i Tryserum och Lofta, dit de så småningom flyttade. Där var de dels bosatta på gården Ekhult, dels for runt på olika gårdar som statare.
Inger Göransson

2000-12-05, 21:25
Svar #1

Utloggad Gudrun Hagström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2010-06-24, 22:10
    • Visa profil
Inger!
Har den Niclas Lindberg som du nämner en bror med namnet Carl Lindberg? Carl är född c:a 1721, och död i Lofta 1792. Kom till Lofta från V.Ed (H). Var klensmed.

2003-01-04, 22:20
Svar #2

Grantun

hej
skriv till mig privat, jag har någon trybom i släkten
mail:
Grantun@hotmail.com

2003-03-15, 07:58
Svar #3

Anders Wengström

Hej Inger
 
 Jag har en Trybom som verkar vara bror till din Trybom.
 
 Olof Trybom skeppare, född 1753-09-21 i lilla Tryserum ,Tryserum sn son till Carl Månsson och hans hustru Lisbeth Giöransdotter.
Om du vill ha mer info eller om du kan hjälpa mig bakåt i tiden hör av dig till  
anders.wengstrom@stahl.nu
 
mvh Anders Wengström

2004-10-23, 13:51
Svar #4

Bengt Johansson

Hej!
Jag har en Jonas Persson Trybom i min släkt f.1773-02-23 i Tveta Mörlunda gift med Catharina Olofsdotter f. 1774-07-21 bosatt på Sinnersta i Mörlunda. I vigselboken 1800 står Trybom första gången,han är sockenskomakare.Han var son till Peter Johansson och Stina Börjesdotter.
Tacksam för alla svar ang. Trybom släkten.

2004-10-23, 22:40
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7007
  • Senast inloggad: 2024-05-24, 00:01
    • Visa profil
Hur denne Jonas kommit att kalla sig Trybom vet jag inte. Han föddes angiven dag i Lilla Sinnerstads rusthåll, Tveta sn. Fadern, Peter Johansson, var enl. hfl (A I:1, s. 114) född 1742 i Ökna och modern, Stina Börjesdotter, född 1739 i Mörlunda. Inget tyder på någon koppling till någon av de Trybom-släkter som finns i norra Tjust.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna