ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skaftarp, Rydaholm? Måns Jönsson utflyttad 1724 till Förslöv?  (läst 960 gånger)

2000-05-25, 22:54
läst 960 gånger

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej!
 
Har hittat en Måns Jönsson i Förslövs vigselbok (Förslöv C:1), som 1724-06-21 gifter sig med Tårin Månsdotter.
Jag har lite svårt att utläsa, men jag får det till att Måns kommer från Skaftarp. Jag vet inte om Skaftarp finns på andra ställen, men såg att det finns ett i Rydaholm.
 
Nu undrar jag om någon känner till denne Måns Jönsson? Jag tror att det är samme Måns som avlider i Karstorp, Förslöv 1765-06-30 (Förslöv C:2) och hans ålder anges då vara 72 år, vilket ger ett ungefärligt födelseår kring 1693.
 
Alla tips och upplysningar mottages tacksamt!
 
/Niklas Lindberg

2000-10-28, 15:04
Svar #1

Bengt Einarsson

Ang Skaftarp,Rydaholms Församling.
 
Måns Jönsson: Om så önskas skall jag göra en efterforskning i min fars och farfars efterlämnade släktforskningshandlingar, dessa båda Einar Johansson( f 1903) resp Anders-Johan Johannesson( f 1873) har ett tämligen omfattande efterlämnat material.
Finns någon uppgift om vilken gård som denne Måns kan ha  härstammat från. Det finns flera alternativa - Norregård, Östergård, Södergård, Skaftarps kvarn, Sjöagärde, Svansholmen, Högakull, Borningarp, Björkekullen(verkar ha försvunnit i skiftet på 1870-talet), Bränsvik, Landbogård mfl.
Sedan finns de lokala gårdsbenämningarna som Sörstu, Västu,Hagafållen,Uppestu,Nerestu,Mellenstu,Övrefåll,Sackresas,Lampegården etc.
 
På 1980-talet gjorde apotekaren Ingefjäll, Vaggeryd , bla i samarbete med Einar Johansson, en uppteckning/utredning om samtliga torp i Skaftarps rote.Denna finns tryckt och torde kunna erhållas från författaren Ingefjäll.Såvitt jag kan förstå hade utredningen sitt ursprung i författarens efterforskningar kring knektatorpen
Stora och lilla Håkarödje liksom hemmanet Högakull
( sistnämnda idag mest känt för sitt naturreservat
invid sjön Rymmen i ett biflöde, Årån, till Lagan)

2000-10-29, 01:39
Svar #2

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Bengt!
Tack för visat intresse!
Det visade sig så småningom att det fanns en liten gård i Barkåkra (L) som hette Skaftarp och det var därifrån den Måns Jönsson jag letade efter kom ifrån.
Jag tyckte själv att Rydaholm verkade vara lite väl avlägset och fick senare tips att leta på närmare håll i Barkåkra, vilket visade sig vara rätt.
 
Mvh Niklas Lindberg

2001-01-07, 22:29
Svar #3

Lars Handberg

Hej Bengt!
Jag fick av en händelse se att du har uppgifter om Skaftarp och Högakull i Rydaholms socken.
Jag har under hösten lyckats söka fram uppgifter på en soldat Bonde Olofsson som skall ha varit placerad på dessa torp under 1680-talet fram till början av 1690-talet.
Om du har några uppgifter om honom är jag ytterst intresserad.
 
Hälsningar
Lars Handberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna