ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rylander blev Rowlands  (läst 836 gånger)

2000-12-27, 16:49
läst 836 gånger

Anders Ljungberg

Jag söker information om en släkt Rylander, sannolikt från Kalmar, som idag har ättlingar på Falklandsöarna. En nyckelperson är Francis Theodore (Frans Teodor?) Rowlands (född Rylander 1835, enligt uppgift i Kalmar), strandad på Falklandsöarna 1860, medborgare där 1870, död där 1919. Fadern ska ha hetat Israel Rylander, född i Kalmar, enligt uppgift 1804. All informatiion om denna släkt mottages tacksamt.

2000-12-27, 19:29
Svar #1

Anders Ljungberg

Här kommer ytterligare information om släkten Rylander/Rowlands. Francis Theodore Rylander/Rowlands hade en bror John Rylander som kom till Falklandsöarna 1895 och uppenbarligen dog där 1910. Han var född 1840 i Kalmar. Det fanns också en tredje broder, Carl, som ska ha varit segelmakare i Stockholm och som uppges ha sytt ballongen som Andr?e försökte färdas till Nordpolen i.

2001-01-06, 13:03
Svar #2

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 09:37
    • Visa profil
Av en tillfällighet såg jag namnet Rylander på Sweden Genealogy Forum och fann där en antavla med 7 generationer Rylander från Småland. Det är väl inte dina Rylanders? Jag förstår inte riktigt vem som lagt in uppgifterna på sidan. Det är bara en signatur RR och jag vet inte om det är amerikanska eller svenska uppgifter men det kan vara värt att kolla för de som är intresserade av Rylander. Adressen: http://genforum.genealogy.com/sweden/messages/5915.html

2001-01-06, 13:57
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej, Christer
 
Det är dom som Anders frågar efter, men anorna till Frans finns inte med.
 
mvh
Lena

2001-01-11, 15:44
Svar #4

Jan-Åke Holmbring

Mönsterskrivare Jonas Rylander, bostället Habonarp (?), Ödestugu sn, förekommer i Västra härads dombok hösttinget 1769 ? 191.
Mvh  
Jan-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna