ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Gustav Pettersson f 1846.06.02 Ljungbyholm, ?  (läst 409 gånger)

2001-01-07, 21:00
läst 409 gånger

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Jag söker föräldrar och anor till Peter Gustav Pettersson född 1846.06.02 i Ljungbyholm, ?. Vet ej vilken församling/socken Ljungbyholm tillhör. Fick ingen hjälp av Socken-sök här på Rötter för att lösa den frågan. Petter Gustav dog 1904-05-25 i Mörbylånga på Öland. Jag vet också att han jobbade på tegelbruk i Stockholm innan han flyttade till Öland. Har en uppgift om flytt till Ekerö, april 1887

2001-01-07, 21:50
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Dick!
 
I PLF's databas finns det en Peter Gustav med samma födelsedatum, men fadern heter Lars Håkansson och platsen är Gåsabo, Torsås.
Modern heter Stina Svensdotter.
 
Ljungbyholm tillhör Ljungby socken i Kalmar län, som ligger tre mil från Torsås.
 
Obs det är den ende Peter Gustav i hela databasen på detta datum.  
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-01-07, 23:05
Svar #2

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Jag hade i mina anteckningar tre stycken olika ortsuppgifter om födelseort; Arby, Ljungbyholm, Ljungby. Med hjälp av uppgifter från Mörbylånga så visste jag att Ljungbyholm borde vara rätt. Nu vet jag att även Ljungby torde vara rätt. Kanske även det tredje Arby kan stämma, det kanske finns någon plats/gård/torp/stuga i Ljungbyholm, Ljungby (H) med det namnet ! ? Jag vet att Arby också är namnet på en församling på annan plats i H-län. TACK SAM, en liten bit närmare tror jag att jag kommit/ Dick W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna