ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peder Olofsson, Fogde/befallningsman i Sunnerbo  (läst 1554 gånger)

2000-08-21, 23:42
läst 1554 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Från 1620 och åtminstone till 1627 förekommer Peder Olofsson i flera mål i Stockholms tänkeböcker. Han kallas 1620 fordom fougte i Sunnerbo, och s å fordom befalningsman uti Sunnerbo. Finns i Stockholm ännu 1627 men är s å 7/4, emot rettens förbudh - - sin kos dragen.
Finner honom ej i Almquist, Frälsegodsen. Finns han möjligen i Almquist, Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630?
Måhända finns något skrivet om honom och hans släkt.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-22, 08:07
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En komplettering: När jag skriver att jag inte finner honom i Almquist, Frälsegodsen, avser jag Smålandsdelen. I Bertil Broomés doktorsavhandling om Nils Stiernsköld sid 219 kan jag av refererade brev se att Peder Olofsson 1613 var fogde i Sunnerbo härad i Småland.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-22, 08:12
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Olle!
 
Ja, du återfinner honom i Joh. Ax. Almquist: Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630, del 4 (1922-23), sid 207.
 
Per Olsson (Olofsson), f(ogde) i Sunnerbo dels 1610-13, dels 1617-18 och slutl. även 1621-22; inlevererande boskapspenningar från samma hd ännu 1623...
 
Ingenting om hans släktanknytningar nämns där.

2000-08-22, 09:04
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Torsten, hjärtligt tack för Ditt svar! (Om man studerar tiderna för min komplettering och Ditt svar förstår man med vilken snabbhet hjälpsamheten sker i detta förträffliga forum).
När Du i slutet av citatet skriver ... förmodar jag att det innebär att anteckningen fortsätter. Kan jag fresta Din hjälpsamhet ännu en gång och fråga: Vad står det? Minsta ledtråd är av hjälp i det fortsatta sökandet.
Gick igår igenom EA för att om möjligt hitta denne man som anfader till någon introducerad ätt eller som fader till någon ingift, men fann inte något. Utgår ifrån att han är ofrälse, men kan tänka mig att han fått frihet på någon gård.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-22, 13:12
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En snabb reflektion:
Peder Olofsson/Olsson nämns i Kammarkollegiets protokoll del 1 (1620-1638) (utgivna som Handlingar Rörande Sveriges Historia fjärde serien av Riksarkivet genom Sam. Hedar) angående oegentligheter (om jag nu minns rätt, taget ur minnet nämligen) med uppbörden. Han blev avsatt vill jag minnas. Han har ägt hus i stockholm och var relativt förmögen, men blev utfattig. tror jag har någon kopia på en av hans suppliker någonstans i samlingarna.  Han bor sedermera i Kolvarp (Rydaholm?) med sin hustru - har sett honom en hel del i domböckerna och har något minne av att han är stamfar för någon befallningsmannasläkt i Östbo härad.  
Jag har inte mina noteringar om honom tillgängliga men när jag funnit dem så skriver jag mera.
Mvh Niclas Rosenbalck

2000-08-22, 20:49
Svar #5

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Olle!
Det enda ytterligare som står om honom hos Almquist är en parentes: (jfr Måns Jönsson), d v s en annan smålandsfogde som fick fullmakt på Sunnerbo hd 1612, men ej torde ha tillträtt.

2000-08-22, 23:11
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Torsten, stort tack för den ytterligare kompletteringen!  
Niclas, tack för info om Kammarkollegiets protokoll del 1, utgivna av Hedar. Borde finnas på UB i Göteborg.
Ja, Kolvarp ligger i Rydaholm sn, och Almquist (Frälsegodsen), berör under abalienationer bl a två hemman där, 1 sk och 1 ky. 1651 donerades räntan av dessa till artillerilöjtnanten Olof Persson. 1649 nämns 1 kl hemman till Nils Siöblad.  
Om Du, eller någan annan, finner ytterligare uppgifter om fogden Peder Olofsson, och speciellt om hans egna anor och släktingar, är jag tacksam om det meddelas mig.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-23, 13:12
Svar #7

Lars Handberg

Hej Olle och Nicklas!
Jag har inget att tillföra disskutionen om Peder Olofsson. Men följer den med stort intresse beroende på att jag söker anorna till Bonde Olofsson Handberg Kapten 1710-1716 på Jkpg reg. Östbo härad. Han var bosatt i Fryele socken under denna period innan dess var han bosatt i Bor Voxtorps socken.  
I vigselboken för Fryele 1709 är det noterat att Bonde Handberg fått ledigt från rustninghandlingar i Polen och Saxen vilket styrkts av prosten Unneris i Rydaholm. Denna notering får mig att misstänka att han kan ha kommit ifrån Rydaholm.
När ni hittat en artelerilöjtnant vid namnet Olof Persson drar man genast öronen åt sig.
Om ni skulle finna något om denna Olof Persson är jag mycket intresserad att få ta del av dessa.
 
Enl. db. skall Bonde Handberg vara född ca.1654
 
Hälsningar
Lars Handberg

2000-08-23, 22:42
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Enligt lagmansdomboken för Tio härad 1616, lagmanstinget 31/10 vid Tofta i Sunnerbo härad (f 6 i renoverade domboken, GHA) nämns f.d. fogden i Sunnerbo Peder Olsson och dennes hustru Sigrid Månsdotter.
Enligt Kammarkollegiets protokoll del I (1620-1638) så nämns under särskilda rättegångs- och förhörsprotokoll 1620-1638 i Kammarkollegii å s 185-194 i dito tryckta källa  följande mål:
Kamreraren  Per Olofsson emot fogden i Sunnerbo härad Per Olofsson och skrivaren Börje Persson angående oriktig räkenskap (30 mars - 1 aug. 1620).

2000-08-24, 13:09
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas, tack för intressanta uppgifter och källor. Där klarade Du av att belägga också hustrun.
Mitt intresse kommer sig av att Peder Olofsson enl Stockholms tänkeböcker 1620 säges ha igenbördat och till sigh löst ett stenhus på Köpmannegatan av Nils Stiernsköld vilket denne fått efter sin fader Jören Claesson. Den senare hade fått stenhuset i donation av kung Carl. Huset var förverkat under konungen och cronan från Mats Bengtsson, konung Johan III:s  fordom kökemästare. Skrivningen får mig att anta att det fanns ett släktskapsförhållande mellan Peder Olofsson (möjligen hans fru) och Mats Bengtsson och att uppgifter omkring Peder Olofsson också kan hjälpa mig att få mer vetskap om köksmästaren.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna