ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Svan på Helgö  (läst 954 gånger)

2002-11-18, 22:32
läst 954 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Öjaby dödbok har jag påträffat en Margareta Svan som dör den 14/4 1724 på Helgö vid en uppgiven ålder av 87 år. Enligt dödboksnotisen var
hon änka efter befallningsmannen Sune ? Pärsson. Förnmanet är jag osäker på.
 
På Helgö i Öjaby bodde ju också lantmätaren Petter Larsson Hamnell (f o 1669 d 1721) som var gift med Catharina Sophia Flint - en dotter till
överstelöjtnant Johan Flint och Christina Svan.
 
Går det att från någon annan källa belägga släktskap mellan Margareta Svan och Christina Svan? Christina skall ha varit dotter till f d borgmästaren i Växjö Johan Mickelsson (d ca 1687 och begraven i Svannäs, Ormesberga socken) i hans äktenskap med Margareta Göransdotter.
 
Har någon uppgifter om den befalllningsman Pärsson som Margareta Svan var änka efter?

2002-11-20, 16:17
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det blev ett fel. Det ska stå Svanås, inte Svannäs i inlägget ovan.

2002-11-20, 18:42
Svar #2

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Hej, jag är också intresserad av barnen till Johan Mickelsson i Svanås, Ormesberga. I tidigare inlägg under Ormesberga, Karlshamn och Ryssby (G) har jag försökt att få nya upplysningar om honom, hans giften och barn. Ovan nämnda Kristina Svan verkar ju vara ungefär jämnårig med Margareta Svan, samt även Johan Svan (adlad 1673: Svanehielm), som skall vara en son till Johan Mickelsson och Margareta Göransdotter. Jag har aldrig träffat på Margaretas namn någonstans, men det verkar vara för mycket av en tillfällighet om hon inte skulle vara syster till ovan nämnda Kristina! Dessa barn föddes antagligen i Huseby, där Johan Mickelsson var bruksförvaltare för Carl Gyllenhielm mellan ca1627-41. Margareta Göransdotter blev änka 1629-30ca efter den förre bruksförvaltaren Didrik Wins (Wintz), tidigare borgare i Nyköping, och de hade åtminstone fyra barn.  
Min ana är den påstådda dottern Katarina Svan. Hon var gift med häradshövdingen Jonas Andersson Nyman från Nygård i Ryssby (död 1719, Ormesberga). Enligt uppgifter jag har fått under Ryssby avled hon 1724 (Ormesberga), 60 år gammal, alltså född 1664ca. Vid den tiden är det för mig okänt vem Johan Mickelsson eventuellt var gift med. Margareta Göransdotter avled 1657 (begravd i Berg sn.), och han gifte om sig 1659 med Maria Stråle av Ekna, f.1625 i Tjureda, som avled 1660. Det är kanske inte troligt att de fick något barn?  
Även Lars Johansson Svan, Nr 835 i Sm. Ups. är möjligen en son enligt Wilstadius. Liksom Erik Johansson Svan, född omkring 1667. Skola i Växjö 1677-08-26, avgick ganska snart utan att fullfölja sina studier där (Sm. Ups. III s.706). I Växjö dombok anges vid ett tillfälle 1689 en Johan Sundling vara måg till Johan Mickelsson, men det är okänt med vem av döttrarna han var gift med. Och det fanns kanske fler än de hittills påträffade?  
Källor: Elgenstierna (om Svanehielm), Smolandis Upsaliensis, Lars-Olof Larsson (1993): Det fantastiska Huseby. En rundvandring i tid och rum, http://home.swipnet.se/~w-14167/Magnus/glas/ eller: Seitz, Heribert 1932: Mäster Påvels hytta i Trestenshult. i Jorden runt 1932:2:601-613.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna