ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lund (el. Rosén), Gustaf - t. USA ca1900  (läst 393 gånger)

2000-06-01, 10:11
läst 393 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Har länge försökt att finna min farfars mors biologiska far. Hans namn är som synes känt (men ngt varierande), och det finns ett fotografi av honom i familjen. Enligt familjetraditionen ville han gifta sig med gammelfarmors mor, men hon ville ha en annan som hon också gifte sig med.  
Min gammelfarmor Maria Charlotta Lund föddes 1897-02-22 i Hudebo, Ukna sn. och växte upp hos sina morföräldrar, men hade mkt kontakt med sin mor och hennes nya familj. Vad jag vet flyttade modern Clara Charlotta Andersdotter f.1873-03-23  Snötomta Ukna, aldrig utanför Ukna sn. Men jag finner inte Gustaf Lund där. Jag har heller inte funnit honom i Västervik där han lär ha bott åren efter Marias födelse och fram till han drog till USA (osäkert exakt när, men trol. tidigt 1900-tal). Genom PLF har jag fått uppgift om en Lars Gustaf Jonsson Lund f.1873-05-31 som 1895-03-09 flyttar fr. Knuvebo, Dalhem till Tryserum som dräng. Jag vill gärna få etablerat om det är samma person eller inte. Kanske hette han inte Lund när (om) han bodde i Ukna ? Jag vet inte vad jag ska göra med det här. Hoppas att någon kan hjälpa !
Hälsn. Pernilla

2003-02-03, 17:05
Svar #1

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Vill bara meddela att ovanstående problem är löst; Gustaf Lund var identisk med Lars Gustaf Jonsson Lund f.1873-05-31 i Smällegrind, Lofta. Han var dräng i Hudebo, inflyttad samma dag som Clara Charlotta 11/11 1895. Han flyttar vidare till Ö Ed ett år senare. Innan dess har han bytt namn till Rosén (Ukna AI:16 s.130).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna