ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundgren  (läst 426 gånger)

1999-04-24, 17:13
läst 426 gånger

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Jag söker efter en familj Lundgren.
Han som jag har hittat heter Johan/Jan Lundgren och är född ca 1756 i Småland, vilket är ett ganska vitt begrepp.
Han har en bror som heter Anders Johan.
De var båda vapensmeder i armen och kom sedemera till Dalsland.
I hans bouppteckning näms en Greta Lundgren. Det har inte förekommit något fadersnamn någon gång någonstans, varför jag tror att hans far också hette Lundgren möjligen smeder.
Känner någon till denne eller dessa personer så tala gärna om det för mig.

1999-05-24, 01:39
Svar #1

Barbro Beckman

Du nämner inte vilket år boupteckningen är gjord och om det framgår vem Greta Lundgren är, dotter hustru, syster, systerdotter ?
Jag har hittat en fosterdotter i en familj i Tuna socken Vånghult, Sandvik. Hon heter Greta Helena Lundgren f. 1826-06-04.
Kan det vara av interesse kanske jag kan hitta mer om henne för hon är fosterbarn hos en familj där hustrun har anknytning till mina anor.

1999-06-24, 11:18
Svar #2

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Jag har en Sven Svante Lundgren i min forskning. Han är född 1822 i Dalhem (H) Hans hustru hette Karin Eleonora också född i Dalhem. I denna släkt ska bakåt finnas Vallonsmeder.

1999-08-26, 18:05
Svar #3

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Tack för intresset.
Saken är den att jag vet inte om era är släkt. För jag har bara årtalen 1756 o 1758 och att de skall vara födda i Småland. Men Johan Lundgren var vapensmed i armen, så jag tror att han måste ha varit utbildad i Husqvarna. Han kallades mäster. Han verkar ha haft en del pengar. Han gifte sig med två ganska ansedda kvinnor. Han hade både guld, silver o tennsaker och porslin redan 1790 då den första hustrun dog. Han lydde under Axel Roos i Gestad församling i Dalsland.
Kan någon tala om hur jag skall hitta honom i Småland?

1999-08-26, 18:10
Svar #4

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Ett tillägg har jag. Han döpte en av sina söner till Joakim, som inte är något vanligt namn i den trakten, han tror jag var den ende. Den förste sonen hette Anders Johan, den andre Fredric.
Namnen brukar komma igen i generation efter generation.

2003-03-25, 23:09
Svar #5

Lenah Hedin

Till Anneli
Jag söker också efter Johan Jan Lundgren. Skulle gärna vilja ha kontakt med dig. Du kan väl höra av dig så vi kan leta mer effektivt tillsammans kanske?
Hälsningar, Lenah
(Jans dottersonsonsonsons dotter)

2003-03-25, 23:13
Svar #6

Lenah Hedin

Ett tillägg:
Johan Jan Lundgren var alltså född 1756 någonstans i Småland och dog 22/4 1845 i Erikstad i Dalsland. I sitt andra äktenskap var han gift med Elisabeth Jansdotter f 4/8 1774 och d 17/2 1852. De bodde på Berg i Erikstad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna