ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisa Persdotter från Tuna? (H)  (läst 684 gånger)

1999-01-17, 12:32
läst 684 gånger

Elaine Bodenholm

Jag söker föräldrar till Lisa Persdotter som gifte sig i Wakthem, Tuna (6/8 1786) med Daniel Magnusson från Södra Vi. De fick barnen Elisabeth (f. 6/5 1802) och Brita Maria (f. 20/2 1804).
 
Kanske Lisa föddes i Vimmerby?
 
Tacksam för upplysningar.

2000-05-19, 23:04
Svar #1

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej!
 
Här är ett sent svar:
 
Vid vigseln 1786 6/8 i Tuna sn var Daniel Magnusson dräng i Vakthem och Lisa Persdotter var piga på Tuna. I 1788-93 års husförhörslängd bor familjen i Sanneholm under Syserum. Daniel, som här kallas Månsson, uppges vara född 1762 (ingen ort anges) och Lisa 1762 i Hjorteds sn. En dotter Stina föddes 1788 9/1 och liksom de två barnen ovan föddes hon i Sanneholm.

2001-01-05, 16:11
Svar #2

Elaine Walve tid. Bodenholm

Hej!
 
Hur stor chans är det att du läser detta så här långt efteråt? Jag hittade i alla fall ditt svar som jag tackar så mycket för. Du vet alltså inget mera om föräldrarna till Lisa eller Daniel?
 
Alla uppgifter mottages tacksamt.

2001-01-06, 20:57
Svar #3

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej, Elaine!
 
Jag vet tyvärr inget mer om föräldrarna till Lisa eller Daniel. Dock föds det en Daniel Månsson i Sanneholm 1761 13/8 (inga utförligare uppgifter om föräldrarnas namn finns vid den här tiden). Det kan ju vara samma person. Faddrar vid dennes dop var Måns Ingesson i Smedserum, Sven Matsson i Sandbäcken, dr. Carl i Syserum, h. Kerstin i Sandshult, h. Catharina i Sanneholm och pig. Sara Matsdotter i Sandbäcken.
 
Stefan

2001-03-28, 12:19
Svar #4

Elaine Walve

Hej Stefan!
 
Tack för ditt svar. Jag ska kolla upp om det kan vara min Daniel, men det låter ju troligt att det är det. En liten fråga bara: Hur kommer det sig att du har dessa uppgifter? Söker du på någon närliggande släkting?
 
Mvh
 
Elaine

2001-03-29, 23:13
Svar #5

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej, Elaine!
 
Personerna är inte mina släktingar, men eftersom jag har tillgång till en del mikrokort för Tuna så gjorde jag en koll på dessa.
 
/Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna