ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lekberg, Nils Hammarsmed f. ca 1677  (läst 439 gånger)

1999-03-03, 00:28
läst 439 gånger

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Nils Lekberg, hammarsmed verksam i Månsarp. Han är född cirka 1677. Har troligen en dotter, Elisabeth, som gifter sig i socknen första halvan av 1700-talet.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-07-16, 23:31
Svar #1

Peter Rydén

Hej Sven-Ove!
Jag har säkerligen inte mer än vad du redan har, men i min Månsarpsforskning har jag stött på Lekberg. Nils Lekberg är född ca 1677 och död 1738-12-03 i Renstorps södra masugn i Månsarp sn. Hans dotter Elisabeth gifter sig 1740-11-13 i Månsarp sn med hammarsmeden Sven Kjellberg i hans andra gifte. De fick tillsammans åtminstone ett barn - Kristina f 1741-09-27 i Norre Hammaren under Flahult i Barnarp sn. Sven benämns som bokhållare 1741.  
Allt annat som du har om familjen och släkten tar jag tacksamt emot till min allt mer växande databas.  
/ Peter

1999-08-31, 12:29
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Peter,
 
Tack för ditt svar. Jag hade endast Nils födelse och dotterns vigseldatum. Mitt intresse för Nils Lekberg härrör sig från min forskning på släkterna Schult, Hero, Tolf m.fl. och ett allmänt intresse i Bergshanteringens historia. I Bjurtjärn (S) dyker namnet Lekberg upp i slutet av 1600-talet, vid Lanfors bruk. Det är barnen till Hammarsmeden Reinholdt Nilsson Bleckertz Lekberg som kallar sig Lekberg. Denne hammarsmed kallas både Bleckertz och Lekberg, Är född cirka 1683. Namnen Nils och Elisabeth förekommer i denna Lekbergsläkt. Bleckertz kan vara en yrkesbeteckning. Om släktskap föreligger mellan personerna i Månsarp respektive Bjurtjärn återstår att finna ut, men det förefaller inte otroligt.Reinhold har åtminstone tre syskon:
Stina f. 1690
Dorotea
Catharina död omkr. 1742
 
Du skall ha tack för den värdefulla forskning du utför !
 
MVH Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna