ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Jonsson-Kämpe, soldat i Långbrötsle, Djursdala  (läst 917 gånger)

1999-03-21, 12:52
läst 917 gånger

Göran Fredriksson

Jöns Jonsson-Kämpe gifter sig 1763 29/5 i Djursdala med Annika Mosesdotter.
Jag hittar varken Jöns eller Annika i födelse- eller dödboken.
Någon som kan hjälpa mig?
 
Tacksam för svar
Göran Fredriksson

1999-03-23, 21:03
Svar #1

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej, Göran!
 
I Djursdala A I:1 finns i torpet Venefall under Björkesnäs torparen Jöns Kiempe, född 1731, hustrun Annica  Mosesdotter, född 1724, samt några av deras barn. Av dessa har jag antecknat  
dottern Maria, född 1767 25/6 i Långbrössle,  
dottern Ingeborg Stina, född 1770 14/2 i Långbrössle,
ev. en son Lars Magnus, född 1762 7/8,  
samt Carl, död 1770 19/6 i Långbrössle (Jon Kiämpes stufson).
 
En Jon (Jöns?) Kämpe dog 1808 3/2 i Marstad, Djursdala socken. I dödboken står bl a Afsk. Soldat och bonde. F. 1730 i Kållemåla af Jon Nilsson. Eftersom Kållemåla ligger i Södra Vi socken bör alltså födelsenotisen sökas där, förutsatt att det är rätt person.
 
 
Anledningen till att jag antecknat detta beror på att när jag för några år sedan läste sockenstämmoprotokollen för Djursdala så uppdagades en (tragisk) berättelse om Jöns Kämpe och Annica Mosesdotter. Uppgifterna är hämtade ur Djursdala K I:2, s 26-33.
 
Vid urtima sockenstämma 1775 29/10 behandlades theras illaka sammanlefnad. Bägge makarna var närvarande och Pastor fr. hust. Annica hwarföre hon gåt ifrån sin man Jöns? hon sw. therföre at the lefwa så illa tilsammans, i trätor, Eder, swordomer och slagsmål, hwarunder de stundeligen tjena Satan, och at hon hwar dag, går... lifwet för sin man Jöns, som dageligen tracterar henne ganska illa med slagsmål.
 
Jöns nekade til altsammans, och påstod at thet skulle bewisas, samt sade, at hans hustru Annica ... bortgick, förstört och tagit med sig alt hwad i huset fants.
 
Uppå frågan, sw. Annica at hon gick ifrån huset sista st. Bönedagen, i år, och tog med sig theras 2:ne små ... , 2 wäfskeder, 2 psalmerböcker, sin spån-råck, ... och litet hampetågor, men intet mera, icke eller kunde Jöns tilwita henne något mera.
 
Pastor rådde them til sann bättring med bewekeliga föreställninger, och at the skulle flytta tilsammans, men Annica sw. at hon icke torde flytta til Jöns, af fruktan at han skulle slå ihiäl henne, och som Jöns icke kunde förmås till ärkänsla af sin illaka sammanlefnad med sin hustru, icke eller til förlikning med henne, så frågade Past. om icke församlingen hade sig bekant, at Jöns lefwer så illa med sin hustru, som nu är berättat, då soknemännen Swen Persson och Per Persson i Ingebo, Per Gudmundsson i Äggiölshult och Johan Gudmundsson i Långebrötla, berättade, at the lefwat ganska illa tilsammans i Eder, swårdomer och slagsmål hwarmed Jöns altid illa handterat sin hustru, samt at Jöns aldrig led sina 3:ne stjuf-söner, icke eller tillät, at modren fick gifwa them mat, utan kiörde ut barnen i djupa sniön, at arbeta hela dagen utan mat. Modren bekände med gråtande tårar, at the aldrig kunde swara för Guds Dom, huru illa the handterat sina barn. Församlingen bekände enhälligt med tårar, at hon mistäncker Jöns Jonsson therföre at thes stjuf-barn omkommit genom wanskiötsel och förhård medfart.
 
 
Så fortsätter det under denna sockenstämma och minst två till, 1776 6/10 och 1777 2/2. Vid stämman 1776 upptogs  även följande ärende:  
Hustru Carin Jonsdo. i Ekhult war inkallad, för et allment ryckte, at hon Olofligen miölckat kor. Carin nekade till angifwelsen, och hustru Maria Ottesdo., i Bråten, kunde icke frångå, at hon i hastighet fält sådana ord om then förra, då hon trätte med hennes broder Jöns i Wenefall, men bad nu Carin Jonsdo. om förlåtelse, och the förliktes.
 
Det verkar alltså som om Carin Jonsdotter och Jöns Jonsson Kämpe var syskon, vilket kan ge ledtrådar till Jöns ursprung.
 
Vid stämman 1777 bodde Annica Mosesdotter i Klocketorp, då Jöns kom dit för att med våld föra med henne och barnen hem till sig. Sockenstämman hänvisade flera gånger ärendet till häradsrätten, med en önskan om at han aldrig mera får bo eller wistas inom Juttersdala Församling ther han så mycken förargelse gjordt och så många gudlösa exempel gifwit.
 
Om Sevede häradsrätt då tog upp ärendet har jag inte undersökt, men 1784 fanns han i socknen för Lars Svensson i Långbrössle och Per Gudmundsson i Ägölshult (mina anor) blev instämda till tinget för att ha hyst Jöns Kämpe samt dennes kvinnfolk (Sevede häradsrätt A I a:9, ST § 24).
 
 
Nämnas bör väl också att Lars Svensson i Långbrössle (son till Sven Persson i Ingebo ovan) hade en bror, Sven Svensson, som var gift med Carin Gudmundsdotter, född 1764 4/2 som dotter till Gudmund Mosesson i Björkesnäs (en bror till Annica Mosesdotter?).
 
Jag har både kopior och avskrifter av sockenstämmans handlingar i dessa mål. Det blir väl för långt att ta med här, men om du (eller någon annan) är intresserad så skickar jag det gärna.

1999-03-24, 19:38
Svar #2

Göran Fredriksson

Hej Stefan!
 
Ett stort tack för den intressanta läsning om Jöns Kämpe och Annika Mosedotter.
Det kan inte ha varit lätt att leva med honom.
Genom dina uppgifter har jag nu en möjlighet att komma vidare.
Ännu en gång tack!
 
M.v.h.
Göran Fredriksson

1999-04-01, 18:35
Svar #3

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej igen!
 
Efter lite mer forskning har jag kommit fram till att den Jon Kämpe som dog i Marstad 1808 inte kan vara Jöns Jonsson Kämpe. Förutom olika förnamn så gifte sig denne Jon på 1770-talet i Djursdala. Risk för förväxling finns också med en annan Jon Kämpe som dog som avskedad soldat 1776 15/1 i Ekhult, Djursdala sn, 72 år gammal.
 
Annika Mosesdotter gifte sig 1750 19/3 med Måns Gudmundsson (bror med min ana Per Gudmundsson). Måns föddes 1719 15/3 i Långbrössle och dog där 1759 24/5. Annica och Måns hade följande barn (samtliga födda i Långbrössle):
Moses,     född 1751 27/9
Annika,    född 1754 5/11, död 1755 13/6
Carl,      född 1756 28/8, död 1770 19/6
Zacharias, född 1758 3/12.
 
Sönerna är alltså de 3:ne stjuf-söner till Jöns Jonsson Kämpe som nämns i sockenstämmoprotokollet.
 
På vilket sätt är du släkt med personerna?

1999-04-05, 09:13
Svar #4

Göran Fredriksson

Hej Stefan!
 
Tack för dina nya uppgifter om Jöns Jonsson-Kämpe och Annika Mosesdotter.
Min koppling till dessa är via min fru. Hennes mf ff m är Maria Jönsdotter f. 1767 25/6 och gift med torparen Israel Jonsson i Sönnerhult, Vena.
 
Hälsningar
Göran Fredriksson

1999-09-24, 17:24
Svar #5

Eric Karlsson

Hej!
 
En av mina anfäder, Esaias Mosesson, härstammade från Björkesnäs, Djursdala. Om det är någon som kan redogöra för hans förfäder vore jag ytterst tacksam.
 
Jag söker även uppgifter om Per Storm, boende i Marstad i samma socken.  
 
M v h  
Eric Karlsson

1999-09-24, 21:41
Svar #6

Karl-Axel Myrén

Hej Erik!
Jag kanske inte har svar på din fråga, men ett spår möjligtvis. jag har klockaren i Djursdala, Moses gudmundsson om årtalen stämmer kanske kan vara fadern?  
 
 
1 Moses Gudmundsson, född (döpt 1707 6/1) i Björkesnäs,
           Djursdala sn (H), död 1750 17/4 i Björkesnäs, Djursdala sn (H).
           Klockare.
           
 
                     *** Generation I ***
 
           f
         2 Gudmund Persson.
           
           Gift 1705 29/10 i Djursdala sn (H) med  
 
           m
         3 Maria Gudmundsdotter, död 1732 10/3 i Björkesnäs,
           Djursdala sn (H).
           
 
                     *** Generation II ***
 
           mf
         6 Gudmund Nilsson, född 1655 c:a, död 1736 4/4 i Åsen,
           Djursdala sn (H). Kronobonde.
           
           Gift med  
 
           mm
         7 Brita Svensdotter, född 1664 c:a, död 1740 1/5 i Djursdala,
           Djursdala sn (H).

1999-09-25, 18:15
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eric Karlsson,
Är det Esaias Mosesson (1732-1818) Du frågar efter? Svara gärna under Djursdala dit jag förelsår att denna diskussion flyttas då den är betydligt bredare än bara frågan om Jöns Jonsson Kämpe.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna