ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hök/Höök-prästsläkt i Alsheda/Fryele  (läst 1185 gånger)

2002-03-18, 15:46
läst 1185 gånger

Jonas Hök

Jag forskar på denna släkt. Andreas Hök(1679-1766) var gift med Ebba Falkengr?en. Jag har Biskop Wallquists liktal på 26 sidor över Ebba Hök. En farbror till Andreas var Pehr Höök (1640-1692),hovpredikant åt Magnus De la Gardie. Vet någon något om släkten, hör av er.

2002-03-18, 22:02
Svar #1

Hans Tåhlin

Hej Jonas!
 
Även jag forskar på en släkt Hök, men den verkar komma från Västsverige, där det bl.a. förekommer en Landskamrerare Jonas Hök i Vänersborg under 1700-talets förra hälft. Kan det finnas släktskap mellan de två grenarna?

2002-03-25, 07:35
Svar #2

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Jonas Hök
 
Vet du om det finns någon koppling mellan din Andreas Hök och kyrkoherdarna i Burseryd, Gislaved?
 
Kyrkoherde Jonas Petri Höök som dog 1614 i Burseryd, Gislaved.
Gift med Gunnil Torstensdotter, beskrevs som fällegammal 1622!
 
Deras barn:
Magnus Höök, dog 1619 i Gränna.
Karin Jonsdotter Höök, dog 1652-06-09 i Gränna.
Kyrkoherde Petri Jonae Höök, dog 1620 Burseryd, Gislaved.
 
Min hustrus anor kommer från Karin Jonsdotter Höök och hennes man kyrkoherden Joen Magni Palmgren som dog 1659-08-16 i Visingsö eller Gränna där han var prost. Deras dotter Anna Jönsdotter Höök som dog 1689 i Järsnäs, var gift med kaplanen Johannes Petri Ederus som dog 1682 i Gränna.
 
Urkälla till mina uppgifter är: Göran Sparrlöfs Släktutredning år 1985 Stamfäder till Marbäcksgrenen av släkten Klint. Jag har kompletterat med uppgifter från Växjös stifts herdaminnen och Disbyt, men har inte själv bedrivit någon egentlig forskning på dessa personer.
 
Men min fråga är om Andreas Höök kanske är släkt med Petri Jonae Höök och i så fall hur?
 
Med vänliga hälsningar och en nyfiken undran.
Magnus Påhlsson

2002-03-25, 13:54
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 15:35
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Borde inte denna diskussion flyttas till Höök bland släkter eller bilda en egen rubrik där, för enkelhetens skull och för att finna fler Höökforskare?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna