ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dömd för dråp - Daniel Magnus Jonsson f 1821 i Virserum  (läst 500 gånger)

2002-03-18, 19:14
läst 500 gånger

Britten Torsek

Daniel Magnus Jonsson f Wirserum 16 aug 1821 är dömd för dråp. Har sökt efter datumet när han dömdes, till vad och var han blev dömd men hittar det inte. Kan någon hjälpa mig finna svaret?

2002-03-19, 10:34
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Den 26 maj 1847 inkom till Göta hovrätt från Aspelands häradsrätt en rannsakning över Daniel Magnus Jonsson för det han ihjälslagit hemmansägaren Carl Petter Nilsson. Han blev dömd till döden i häradsrätten och i Göta hovrätt, men blev benådad av Kungl Majt. Hovrättens dom samt Kungl. Majt:s brev finns i Göta hovrätts arkiv i Jönköping. Dom nr. 65 i volym BIIA:303

2002-03-19, 22:56
Svar #2

Britten Torsek

Hej Stig-Ove,
Tack snälla du för den här informationen. Jag har varit i kontakt med Malmö Stadsarkiv för att höra om dom kunde hitta något på honom eftersom han kom ifrån Malmö 1856 men eftersom jag saknade datum på när han blev dömd kunde dom inte hjälpa mig.  
Har hittat info om att han varit fästningsfånge.
 
Med din hjälp kan jag nu komma vidare.  
 
Får jag fråga dig om du forskat själv på Daniel Magnus eller känner du till detta av andra skäl?
Britten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna