ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Damberg, släkten  (läst 2682 gånger)

2002-11-11, 02:22
läst 2682 gånger

Åsa S

Hej!
Jag har nyligen börjat släktforska men har redan stött på problem, vore tacksam om nån som har mer erfarenhet kan ge mig lite hjälp eller som kanske redan har stött på mina släktingar.
Börjar i Jönköping: Tage Damberg(avliden) gift med Ingrid Petersson(avliden). De fick 3 barn: Dan-Evert , Jonny(avlliden), Christine. Söker även förgreningen på Ingrid Petersson sida med en syster Ulla (Petersson)gift med Göran Bengtsson.
Vore mycket tacksam för tips på dessa personer.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2002-11-11, 06:24
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Åsa S,
Även om man kan ana att det här är personer långt fram i tiden, vore det bra om Du uppgav några årtal.
Den ende som finns i JGBF:s register är dock:
Tage Holger Val. Damberg, Handelsföres., som 1929-03-22 får sonen Rolf Holger Ingv. (uä) med Inez Rosa Margar. Hultberg i Ånaryd, Ödestugu sn.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-11, 06:57
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Åsa! Det finns två Tage Damberg i cd:n Sveriges Dödbok 1950-1999 i Jönköpingstrakten, en född 1911 och så ovanstående född 1906. Den ene verkar vara gift med en kvinna med tre förnamn varav ett är Ingeborg, den andre med ovanstående Inez Rosa Margareta, ingen Ingrid alltså.
 
Men det finns bara namn för personer som avlidit efter nov 1970, så är det möjligt att de avled innan dess?
 
Jag tycker det är mindre lämpligt att ange nu levande personer på Anbytarforum, så vill du forska mot nutid så är väl Internet fel väg.  
 
Det kan ju också finnas flera olika släkter Damberg, det finns ca 200 på Sveriges dödbok, och 736 nu levande Damberg (enligt SCB).
 
Det finns nybörjarvägledning bl.a. på Rötter. Du måste ha datum och mer exakta namnuppgifter. Detta får du för nu levande och nyligen avlidna genom att fråga andra släktingar, eller pastorsexpeditionen/Landsarkivet/Lokala skattemyndigheten (efter 1991) beroende på vilken tid det rör sig om. Du måste också ta reda på vilka församlingar personerna bodde i och var de föddes/vigdes/avled. Vill du så ha reda på var nu levande släktingar bor så är telefonkatalogen ett bra alternativ, finns även på internet http://privatpersoner.gulasidorna.se/ .  
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-11-11, 20:53
Svar #3

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hej Åsa!
 
På den här sidan http://w1.363.telia.com/~u36311263/index.htm  kan du hitta några Damberg, bl.a. Tage Damberg född 1911.

2002-11-12, 01:44
Svar #4

Åsa Söderlund

Tackar Stig-Ove för hjälpen. Det verkar vara rätt Tage Damberg som finns på den sidan och verkar stämma med de troliga namnen jag fått fram på hans föräldrar. Men tyvärr finns inga uppgifter på hans hustru Ingrid ( ev. Maria Elisabet) trol. född 1914 och avliden 1970. Vad jag vet är att hon är begravd på Skogskyrkogården i JKPG och då kanske tillhört Kristina eller Sofia församling men jag har ej fått fram några uppgifter därigenom. De fick 3 barn som jag skrev tidigare och min mor var den yngste och är född 1944.
Har med hjälp av mina släktingar fått dessa uppgifter men har tyvärr inga fler att gå på.
Tackar för all hjälp så här långt.

2002-11-12, 07:32
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Åsa! Om det är Tage född 1911 så är det denne på Sveriges dödbok, och du får även uppgifterna på hans hustru, så får du se om det stämmer. Var han gift två gånger? Var din mormor i så fall omgift efteråt? Om din mormor dog före nov 1970 så finns hon inte med namn på cd-skivan, och då är uppgifterna svåra att få fram den vägen
 
Tage är född i Forserums församling enligt Sveriges Dödbok, inte Kristine som Stig-Ove som anger på sin hemsida ovan, jag vet inte om han kontrollerat i födelseboöckerna, det har inte jag gjort.
 
19111116-2499
Damberg, Tage Albert
Ekhagsringen 10C
552 46  Jönköping
Död ?/3 1989.
Kyrkobokförd (1971) i Kristina Jönköpings, Jönköpings kn, Jönköpings län. Mantalsskriven (1971) på samma ort.
Född 16/11 1911 i Forserum (Jönköpings län).
Änkling (18/4 1980).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Kristina, Jönköpings kn, Jönköpings län
Födelseförsamling i källan:
FORSERUM (Jönköpings län)
 
 
19111114-2624
Damberg, Tyra Margit Ingeborg
Ekhagsringen 10C
552 46  Jönköping
Död 18/4 1980.
Kyrkobokförd (1971) i Kristina Jönköpings, Jönköpings kn, Jönköpings län. Mantalsskriven (1971) på samma ort.
Född 14/11 1911 i Jönköpings Kristina (Jönköpings län).
Gift kvinna (12/11 1955).
--------------
 
 
Om du kollar med din mors födelseförsamling (Sofia och Kristine har skickat sina kyrkböcker till Vadstena Landsarkiv så du får skriva dit) så kan de ge dig uppgifterna om din mormor (fullständigt namn, födelsedatum, dödsdatum, födelseförsamling) liksom om din mammas syskon. De kan också ge dig uppgifterna om du frågar på Tage.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-11-12, 08:12
Svar #6

Mikael Krantz

Om du letar på Jönköpingsbygdens databas, kan du hitta följande;
 
19111104 Tyra Margit Ingebor  
Karl Axel Leona Sjögren Stolfabriksa  
Anna Maria Elisa Lundström Fransdal Kristina
 
Har lite Damberg i mina papper, så jag är nyfiken...

2002-11-12, 08:13
Svar #7

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det är riktigt, Tage är född i Kristina församling, han finns med i JBGF:s databas som hittas på denna sidan, http://w1.361.telia.com/~u36110643/index.htm
Ska rätta till det felet, tack för påpekandet.

2002-11-12, 17:21
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Var lite snabb att rätta mig själv där jag nog inte hade fel, går nog på hellre födelseboken än dödskivan, Tage ska enligt den vara född i Kristina församling.

2002-11-12, 21:04
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Stig-Ove! Jag håller visserligen med dig, och blev nyfiken och kollade på biblioteket. Enligt SCB-utdragen för födda 1911 i Jönköping Kristina respektive Forserum så återfinns han endast i Jkpg Kristina. Men sedan är ju både JBGF:s avskrifter och SCB-utdragen bara avskrifter ur originalfödelseboken. Det bör finnas en förklaring till varför han står som född i Forserum sedan, men att de tydligen var bosatta i Jönköping Kristina när han föddes. Jag hann inte kolla församlingsboken, men om man som släkting verkligen vill veta hur de flyttat runt (när) och hur det kan komma sig så får man väl titta i originalen. Båda uppgifterna bör ju i alla fall noteras, men att en är trovärdigare än en annan (födelseboksavskriften är i detta fall trovärdigare även om den inte heller är en primärkälla).
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-11-13, 22:38
Svar #10

Åsa Söderlund

Har en liten fråga bara jag har letat som en galning på internet men det verkar inte som om det finns nåt sökställe som man kan gå in på om man inte vet vilken församling eller ort personen bott i. Är man då hänvisad till att besöka bibliotek eller andra arkiv ?
Har inte kunnat hitta Ingrid Pettersson gift Damberg trots idoget letande.
Jag har mailat till landsarkivet om henne så jag hoppas att jag får hjälp därifrån men har ej kommit vidare efter :Karl Johan Edvard Damberg , Arbetskarl, Gift med :Botilda Månsson/Månsdotter, Marielund i Kristina församling.
Som 19100529 fick dottern: Ester Martina och då 19111116 sonen:Tage Albert som vi diskuterat här innan.
Detta börjar kännas lite hopplöst men vet ju att Ni är många duktiga släktforskare här som garanterat inte har samma problem som jag. Tack på förhand.

2002-11-13, 23:04
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:31
    • Visa profil
Är det denna kvinnan du söker? Hon bodde 1970 på samma adress som Tage Albert.
 
19111114-2624
Damberg, Tyra Margit Ingeborg
Ekhagsringen 10C
552 46  Jönköping
Död 18/4 1980.
Kyrkobokförd (1971) i Kristina Jönköpings, Jönköpings kn, Jönköpings län. Mantalsskriven (1971) på samma ort.
Född 14/11 1911 i Jönköpings Kristina (Jönköpings län).
Gift kvinna (12/11 1955).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Kristina, Jönköpings kn, Jönköpings län
Födelseförsamling i källan:
KRISTINA (Jönköpings län)
Källor: SPAR 80, RTB 80

2002-11-15, 01:24
Svar #12

Åsa Söderlund

Näpp...Tage gifte om sig med Tyra men var gift tidare med Ingrid född Pettersson och de fick 3 barn, vad jag vet hade inte Tage och Tyra gemensamma barn. Jag har också bara hittat Tyra.

2002-11-22, 22:40
Svar #13

Åsa Söderlund

Har efter lite hjälp fått veta att Ingrid (f.19141028  död 19700604 i Sofia församling JKPG) född Petersson , gift Damberg tydligen också gifte om sig med en Adolf Dober (inte säker på stavningen på efternamnet)19660528 .men kan inte hitta dessa uppgifter på Jkpgs Gen. sida heller.
Nån som kan tipsa mig om var jag kan bli medlem för att hålla nere kostnaderna i släktforskning. Landsarkivet tar 90 kr per förfrågan sa de.
Föredrar att bli medlem i nån släkf. förening så man kan söka via dem istället.
Tack på förhand. /Åsa

2002-11-23, 00:16
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Åsa! Var bor du? Biblioteket i Jönköping har mikrokort för hela länet, men uppgifter för 1900-talet är ganska svåra eftersom det är så lite filmat. Där forskar du i så fall gratis. Likaså om du kan ta dig till Riksarkivets mikrokortcentrum Arninge i Stockholm (när det öppnar igen efter nyår) eller själv till Landsarkivet i Vadstena. Det kostar inget att forska själv där. Mikrokort kan du själv låna hem från SVAR annars, kostnaden skiljer från kommun till kommun.
 
Släktforskarföreningar tillhandahåller ju inte mer material än de har tillgång till och frivilliga krafter gjort. Att bara gå på födda-vigda-döda på Jönköpingsbygdens genealogiska förenings hemsida är inte heller tillräckligt eftersom husförhörslängderna ger bilden av familjen, så att du ser rätt personer. Vi har ju inte heller alla församlingar i länet, utan mest de i vårt verksamhetsområde.
 
Inget är heller tillgängligt från den tid som inte är fritt tillgänglig, dvs. från 1932 till nutid, det är därför uppgifterna om deras vigsel inte finns.  
 
Här är Ingrid från cd:n Sveriges Dödbok 1950-1999
19141028-2428
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död 4/6 1970.
Kyrkobokförd i Sofia Jönköpings, Jönköpings kn, Jönköpings län.
(Ingen uppgift om födelseort)
Gift kvinna (28/5 1966).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Sofia, Jönköpings kn, Jönköpings län
 
Kan detta vara din Adolf? Han har i så fall gift om sig igen.
 
19080908-5830
Dohber, Karl Gustaf Adolf
Backsläntsg 7A, III
281 00  Hässleholm
Död 8/12 1980.
 
Kyrkobokförd (1978) i Hässleholm, Hässleholms kn, Kristianstads län. Mantalsskriven (1978) på samma ort.
Född 8/9 1908 i Gudhem (Västra Götalands, f d Skaraborgs län).
Gift man (4/8 1973).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Hässleholm, Hässleholms kn, Skåne län
 
Födelseförsamling i källan:
GUDHEM (Skaraborgs län)
 
Ingrids födeslenotis hittar jag inte genom databassökningen på JBGF:s hemsida, fick du inte besked om i vilken församling hon är född? Om du fick det kan du låna hem mikrokort av födelseboken eller SCB-utdragen av den födelseboken för den församlingen och få reda på hennes föräldrar.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-11-23, 06:32
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Åsa! Jag glömde skriva att du givetvis är välkommen som medlem i Jönköpingsbygdens genealogiska förening (160 kr per år eller 60 för de under 20 år). Vår hemsida har du ju hittat www.jbgf.just.nu .
 
Vi har inte fler avskrifter än de som finns på hemsidan tillgängliga, men vi har ett litet bibliotek, mikrokort och andra hjälpmedel.
 
När jag följder Damberg-anorna bakåt på Stig-Oves hemsida som han anger ovan, så kommer de anorna från Forserum, Svenarum, Nydala vilket ligger utanför vårt egentliga verksamhetsområde, men du är välkommen som medlem ändå!
 
Som medlem i en släktforskarförening har du t.ex. rabatt på Genline vilket är ett annat (om än kanske lite dyrt) alternativ att släktforska, eftersom de fr.o.m. någon gång runt nyår (förhoppningsvis) har Jönköpings läns kyrkböcker på Internet. Det gäller tiden före ca 1895.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna