ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlgren Borg  (läst 361 gånger)

2004-03-26, 18:33
läst 361 gånger

Ingrid Wikberg

Kan någon lämna upplysningar om en familj som utvandrade till America troligen någon gång  under tidsperioden 1879-1882.  
Jag har fått uppgifterna från en vän i USA och hon vill gärna veta om ursprung samt när de åkte:
 
John Dahlgren Borg ( Borg troligen militärnamn)
hans hustru: Maria Christina och två barn som min vän vet föddes i Sverige: John Elis och Oscar Julius.
 
Det enda min vän vet är att hennes 'grandfather' var Oscar Julius f. 1878 i Mönsterås, Stranda, Kalmar län, Småland.
 
Jag har sökt på emigrant-cd:n men hittar dem inte? Min vän som själv bor i Minnesota, säger att de kom till Illinois men att hon även tror att det vistats i Pennsylvania.

2004-03-26, 22:17
Svar #1

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Ingrid !
 
I Sveriges Befolkning 1890 finns familjen, se nedan:
 
Johansson Borg, Johan 1846 Far
Jonsdotter, Maria Kristina 1847 Mor
(Barn), John Elis 1875 Barn
(Barn), Oskar Julius 1878 Barn
-----------------------------------------------
Post 1458689
 
Oskar Julius
f. 1878 i Mönsterås (Kalmar län, Småland)
s.
Pojke, barn i familjen
Kvarstående obefintlige Sedan åren 1881-1890: Mönsterås landsförsaml
Mönsterås (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Mönsterås
 
Mvh Rune

2004-03-27, 06:17
Svar #2

Marianne Lindén

Hej Ingrid!
De reste 18810902 och hade biljett till Galesburg.

2004-03-27, 11:41
Svar #3

Ingrid Wikberg

Rune och Marianne! TACK för detta, fantastiskt -nu kommer jag att göra en svensk-ättling glad! Hon har tydligen letat överallt på lite fel underlag! Dahlgren måste vara ett namn de tog sedan då?
 
Jag vet hur det är som letade min morfars okända familj under flera år i Seattle.... så tack vare tips i Rötter hittas släkten i Aitkin,Minnesota.

2004-03-27, 12:09
Svar #4

Ingrid Wikberg

Marianne: Glömde fråga: vart hittade du uppgifterna om deras utresa? Jag hittar dem inte på CD-Emigranten? Söker jag på fel ställe?

2004-03-27, 16:16
Svar #5

Marianne Lindén

Jo jag hittade dem på Emigranten. Om Du slår in datum och Mönsterås och H län så får du nog upp dem.

2004-03-27, 17:42
Svar #6

Ingrid Wikberg

Tack- NU hittade jag dem -förvirringen var alla dessa olika efternamn och förnamnet Johan -inte John.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna