ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäckström, Olivia  (läst 588 gånger)

2005-11-23, 23:10
läst 588 gånger

Utloggad Kerstin Stiby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 21:06
    • Visa profil
Jag söker min farmors mor  
Hon föddes i Stockholm på det privata och ingalunda gratis barnbördshuset Pro Patria i april 1839.
BÅDA föräldrarna okända!
Hon adopterades till en familj - Bergström eller liknande namn - i Kalmar.  
En okänd svartklädd dam steg en dag ut ur en hästdragen vagn utanför trädgården där Olivia lekte.  
Hon blev stående utanför staketet, storgråtande. Klev sen in i vagnen och åkte därifrån utan ett ord till barnet.  
Olivia gifte sig med sjökaptenen Sven Bäckström född Karlsson från Kristianopel.
Min fråga är hur söker man efter hennes föräldrar? Och var börjar man sökandet?
Letar också efter min farfar Sture Råberg häradsskrivare i södra Möre och biträdande, tror jag, i Kalmar. Han dog 1940. Jag undrar om han hade några bröder?
Har sökt på biblioteket i kalmar men jag har bara hittat hans pappa Johan. Jag tror Sture föddes 1855 eller 57. I Kalmar stadsförsamling. Men jag lyckades inte hitta honom. Det var förstås mitt första försök.

2005-11-24, 23:16
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22067
  • Senast inloggad: 2024-06-05, 00:20
    • Visa profil
Folkräkningarna har följande - motsägelsefulla - uppgifter:
 
1890:
Hemförsamling:  Kalmar Stads  
Hemort:  Utom Staden N:o 23  
Änka Johanna Olivia Bäckström, f. 1834 i Stockholm
s. Klas Filip, f. 1860 i Kalmar sfs
d. Johanna Maria, f. 1862 i Kalmar sfs
 
Hemförsamling:  Kalmar Stads  
Hemort:  Utom Staden N:o 783  
E. landskontorist Johan Sture Råberg, f. 1860 i Kalmar sfs
 
1900:
Hemförsamling:  Kalmar stad  
Hemort:  Utom staden N:o 747  
Landskontorist Johan Rikard Sture Råberg, f. 1860  
h. Johanna Maria Bäckström, f. 1862  
s. Folke Rikard, f. 1900  
- här uppges alla tre vara födda i Gladhammar!
 
Hemförsamling:  Kalmar stad  
Hemort:  Utom staden N:o 939  
Sjökapten Klas Filip Bäckström, f. 1860 i Kalmar stf
h. Märta Albertina Katarina Petersson, f. 1872 i Maria, Stockholm  
s. Sven Albin, f. 1896 i Masthugg, Göteborg  
d. Elin, f. 1898 i Södertälje
d. Margareta, f. 1899 i Kalmar sfs
 
Jag har inte tillgång till Kalmar stads födelseböcker före 1861, så jag kan inte slå upp din farfar. Men din farmor Johanna Maria hittar jag, född 21/10 1862 och döpt 25/11. Föräldrar sjökapten S Bäckström och hustru J O Engström, 28 år (varför födelseåret 1834 bör vara rätt). Det finns hänvisning till sidorna 352 och 353 i hfl.  
 
Vad gäller din farmors mors ursprung är det nog svårfunnet om båda föräldrarna är okända i födelseboken. Var hon kvar på Pro Patria tills hon fosterhemsplacerades eller lämnades hon till Allmänna barnhuset innan? Föreslår att du - om du inte redan gjort det - ber Stockholms stadsarkiv om hjälp med att kartlägga hennes tid i Stockholm.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-28, 11:14
Svar #2

Utloggad Kerstin Stiby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 21:06
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen. Det där med Gladhammar var märkligt. Alla tre: Olivias dotter Hanna hennes make Sture och min pappa Folke är födda i kalmar. Jag vet med säkerhet av gamla brev att min pappa Folke föddes i övervåningen i huset på Nygatan 29 i Kalmar. Min farmor Hanna höll på att dö i samband med förlossningen. Ibland var adrssen på samma hus Esplanaden 10. Så Gladhammar är i alla fall helt fel då det gäller pappa och hans födelseår 1900.
Så spännande att du fått fram något om de gamle. Tack än en gång. Jag ska anamma tipset och ta kontakt med riksarkivet till att börja med.
Jag tror inte att Olivia var kvar på Pro Patria utan adopterades från Allmänna barnhuset. I alla fall har min syssling nämnt att hon fanns på ett barnhem. Datumet för hennes födelse 1834 kan mycket väl stämma.

2005-11-28, 16:55
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22067
  • Senast inloggad: 2024-06-05, 00:20
    • Visa profil
Ja Kerstin,
detta är ett utmärkt exempel på att 'folkräkningarna' inte är tillförlitliga. De är bra att ha för att snabbt hitta en person eller familj, men uppgifterna om födelseår och födelsesocken stämmer långt ifrån alltid. Det enda man kan lita på är att personerna var skrivna i den församling som anges - och det ger ju i alla fall upplysningen var man ska börja söka i kyrkböckerna.
Allmänna barnhusets arkiv för denna tid finns i Stockholms stadsarkiv (inte Riksarkivet).
Hälsar vänligen
Maud

2023-06-04, 22:31
Svar #4

Utloggad Kerstin Stiby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 21:06
    • Visa profil
Sent svarar jag med stort tack till Maud Svensson.
Har varit i kontakt med Stadsarkivet och fått reda på att hon varit ute för uppfostran eller vad det kallades till två ställen i olika perioder i Uppland. På ett ställe har någon bidragit med 1800:- vilket var ganska mycket minst sagt. Verkar som att mamman eller pappan följt henne på avstånd och för säkerhets skull bidragit med pengar. Hon kom i 10-12 års åldern till Kalmar till sjökaptenen Engström och de tog hand om henne för resten av deras liv. Det finns mera att berätta men nu måste jag gå och sova. Ha det gott alla Anbytare ;D ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna